Sosiaalityön interventioiden vaikutus lasten ja nuorten rikoskäyttäytymiseen: Integroitu kirjallisuuskatsaus
Timonen, Marjatta (2022-12-15)
Timonen, Marjatta
Lapin yliopisto
15.12.2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122974088
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122974088
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on sosiaalityön interventioiden vaikutus lasten ja nuorten rikoskäyttäyty- miseen. Tutkielmassa tarkastellaan erityisesti sitä, millaisille elementeille sosiaalityön intervention vaikuttavuus perustuu. Tutkielmassa sivutaan myös näiden interventioiden vaikutuksia yhteiskun- taan. Tutkielman kontekstissa sosiaalityön interventiot ymmärretään monialaisina interventioina, joissa hyödynnetään eri tieteenalojen teoreettista perustaa. Tutkielman tavoitteena on lisätä sosiaali- työntekijöiden tietoa lasten ja nuorten rikoskäyttäytymiseen puuttumaan pyrkivien sosiaalityön inter- ventioiden vaikuttavista elementeistä sekä herätellä niin sosiaalityön opiskelijoiden kuin tutkijoiden- kin kiinnostusta tutkia lisää lasten ja nuorten rikoskäyttäytymistä.
Tutkielmani on laadullinen kirjallisuuskatsaus, jonka teoreettismetodologisena viitekehyksenä ovat kriittinen realismi ja realistinen arviointi. Tutkielma on toteutettu integroituna kirjallisuuskatsauk- sena, jonka aineisto koostuu kuudestatoista (n=16) sosiaalityön kansainvälisestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Integroidun katsauksen aineisto sisältää sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusartikkeleita. Tutkimusaineisto on analysoitu realistisen synteesin periaatteita mukaillen.
Tulosten perusteella lasten ja nuorten rikoskäyttäytymiseen vaikuttavat myönteisimmin interventiot, jotka tukevat lapsen osallisuutta sekä vahvistavat hänen elämänhallintaansa, tunne- ja vuorovaikutus- taitoja sekä koulutusta ja työllisyyttä tukevia taitoja. Interventioiden vaikuttavia elementtejä olivat mentorointi, nuorten yksilöllisten tarpeiden huomiointi ja niihin vastaaminen, vanhemman vanhem- muustaitojen vahvistaminen sekä nuoren osallisuuden ja itseluottamuksen vahvistaminen positiivisen vahvistamisen kautta. Myös Suomessa tarvittaisiin lisää sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutki- musta lasten ja nuorten rikoskäyttäytymisestä ja sen vähentämiseen pyrkivistä sosiaalityön interven- tioista.
Tutkielmani on laadullinen kirjallisuuskatsaus, jonka teoreettismetodologisena viitekehyksenä ovat kriittinen realismi ja realistinen arviointi. Tutkielma on toteutettu integroituna kirjallisuuskatsauk- sena, jonka aineisto koostuu kuudestatoista (n=16) sosiaalityön kansainvälisestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Integroidun katsauksen aineisto sisältää sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusartikkeleita. Tutkimusaineisto on analysoitu realistisen synteesin periaatteita mukaillen.
Tulosten perusteella lasten ja nuorten rikoskäyttäytymiseen vaikuttavat myönteisimmin interventiot, jotka tukevat lapsen osallisuutta sekä vahvistavat hänen elämänhallintaansa, tunne- ja vuorovaikutus- taitoja sekä koulutusta ja työllisyyttä tukevia taitoja. Interventioiden vaikuttavia elementtejä olivat mentorointi, nuorten yksilöllisten tarpeiden huomiointi ja niihin vastaaminen, vanhemman vanhem- muustaitojen vahvistaminen sekä nuoren osallisuuden ja itseluottamuksen vahvistaminen positiivisen vahvistamisen kautta. Myös Suomessa tarvittaisiin lisää sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutki- musta lasten ja nuorten rikoskäyttäytymisestä ja sen vähentämiseen pyrkivistä sosiaalityön interven- tioista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]