Digimarkkinasäädös – portinvartija ydinalustapalveluiden kilpailuoikeudellinen asema Euroopan unionin digitaalisilla sisämarkkinoilla
Puumalainen, Metta (2022)
Puumalainen, Metta
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122974090
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022122974090
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miksi digimarkkinasäädös on tarpeellinen Euroopan unionin digitaalisilla sisämarkkinoilla sekä se, miten sillä tullaan ohjaamaan portinvartijoiden toimintaa. Näihin kysymyksiin pyritään vastaamaan lainopin kautta.
Tutkielman alussa määritellään ensin se toimintaympäristö (alustatalous), jossa digimarkkinasäädöksen tarkoittamalla tavalla portinvartijoiksi kutsutut alustayritykset toimivat. Tämän jälkeen digimarkkinasäädöksen tarvetta taustoitetaan arvioimalla sitä, kuinka nykyisen unionin kilpailulainsäädännön puitteissa voidaan puuttua alustataloudessa esiintyviin epäasiallisiin käytäntöihin. Käyn läpi myös kilpailulainsäädännön lisäämiseen liittyvää keskustelua sekä puolesta että vastaan. Lopuksi esittelen ja analysoin digimarkkinasäädöksen sisältöä sekä portinvartijoiden määrittelyn että niille asetettujen velvoitteiden kautta.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että unionin kilpailuoikeus soveltuu nykyisellään myös alustatalouteen. Ongelmallista on kuitenkin se, että alustataloudessa esiintyy sellaisia kilpailua haittaavia toimintatapoja, joihin ei voida puuttua pelkästään nykyisen kilpailulainsäädännön keinoin. Nämä toimintatavat liittyvät erityisesti verkostovaikutuksen vahvistamiseen ja datan keräämiseen, jotka molemmat ovat leimallisia alustayritysten liiketoiminnassa. Lisäksi alustatalouden yrityksille ominainen nopea muutosvauhti vaatii dynaamisempaa puuttumista, mikäli niiden epäasialliseen toimintaan halutaan puuttua mahdollisimman tehokkaasti. Voimassa oleva kilpailulainsäädäntö ei mahdollista puuttumista digitaalisilla sisämarkkinoilla esiintyvään epäasialliseen toimintaan tarvittavalla nopeudella, vaikka se sinänsä olisikin esimerkiksi SEUT 101 tai 102 artiklan soveltamisalaan kuuluvaa.
Näin ollen digimarkkinasäädös on tarpeellinen lisä täydentämään voimassa olevaa kilpailulainsäädäntöä. Asetus luo portinvartijaksi nimetyille ydinalustayrityksille velvoitteita, joilla ohjataan kyseisten yritysten toimintaa digitaalisilla sisämarkkinoilla ja pyritään säilyttämään ne mahdollisimman reiluina ja kilpailtuina.
Tutkielman alussa määritellään ensin se toimintaympäristö (alustatalous), jossa digimarkkinasäädöksen tarkoittamalla tavalla portinvartijoiksi kutsutut alustayritykset toimivat. Tämän jälkeen digimarkkinasäädöksen tarvetta taustoitetaan arvioimalla sitä, kuinka nykyisen unionin kilpailulainsäädännön puitteissa voidaan puuttua alustataloudessa esiintyviin epäasiallisiin käytäntöihin. Käyn läpi myös kilpailulainsäädännön lisäämiseen liittyvää keskustelua sekä puolesta että vastaan. Lopuksi esittelen ja analysoin digimarkkinasäädöksen sisältöä sekä portinvartijoiden määrittelyn että niille asetettujen velvoitteiden kautta.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että unionin kilpailuoikeus soveltuu nykyisellään myös alustatalouteen. Ongelmallista on kuitenkin se, että alustataloudessa esiintyy sellaisia kilpailua haittaavia toimintatapoja, joihin ei voida puuttua pelkästään nykyisen kilpailulainsäädännön keinoin. Nämä toimintatavat liittyvät erityisesti verkostovaikutuksen vahvistamiseen ja datan keräämiseen, jotka molemmat ovat leimallisia alustayritysten liiketoiminnassa. Lisäksi alustatalouden yrityksille ominainen nopea muutosvauhti vaatii dynaamisempaa puuttumista, mikäli niiden epäasialliseen toimintaan halutaan puuttua mahdollisimman tehokkaasti. Voimassa oleva kilpailulainsäädäntö ei mahdollista puuttumista digitaalisilla sisämarkkinoilla esiintyvään epäasialliseen toimintaan tarvittavalla nopeudella, vaikka se sinänsä olisikin esimerkiksi SEUT 101 tai 102 artiklan soveltamisalaan kuuluvaa.
Näin ollen digimarkkinasäädös on tarpeellinen lisä täydentämään voimassa olevaa kilpailulainsäädäntöä. Asetus luo portinvartijaksi nimetyille ydinalustayrityksille velvoitteita, joilla ohjataan kyseisten yritysten toimintaa digitaalisilla sisämarkkinoilla ja pyritään säilyttämään ne mahdollisimman reiluina ja kilpailtuina.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]