Ajoneuvon konfiskointi seuraamuksena liikennerikoksesta
Riikonen, Tuomas (2023-01)
Riikonen, Tuomas
Lapin yliopisto
01 / 2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301245393
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301245393
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ajoneuvon menettämisseuraamuksen laajempia käyttömahdollisuuksia pyrkimyksenä ehkäistä vakavia ja toistuvia liikennerikoksia. Tarkoituksena on tutkia oikeuskirjallisuuden ja oikeuskäytännön kautta liikennerikosten yleistä luonnetta ja verrata niitä ajoneuvon menettämisseuraamuksen yleisiin edellytyksiin. Tämä tutkimus keskittyy kahteen kysymykseen. Ensimmäinen kysymys tarkastelee sitä, voisiko ajoneuvon konfiskointi ny-kyisellään olla säännönmukainen seuraamus liikennerikoksesta? Tämän pohjalta toinen kysymys on se, millä edellytyksillä ajoneuvon konfiskointi voisi olla säännönmukainen seuraamus? Vuonna 2002 voimaantullut menettämisseuraamuksen uudistusta koskeva laki mahdollisti ajoneuvon konfiskoinnin. Tapauksessa KKO 2005:76 oikeus katsoi, että auto voidaan tuomita valtiolle menetetyksi, jos se on turvaamistoimenpiteenä välttämätöntä. Ennen lakimuutosta ja vielä sen jälkeenkin auto on ollut suomalaisessa liikennerikoskeskustelussa verrattain kiistanalainen esine.
Ajoneuvon konfiskointi ei voi olla tällä hetkellä säännönmukainen seuraamus liikennerikoksesta. Tämä johtuu siitä, että laista tai oikeuskäytännöstä ei löydy tarpeeksi yhteneviä näkemyksiä sille, milloin menettämisseuraamuksen edellytykset täyttyvät. Ajoneuvon arvo, tehty liikennerikos ja muut tekijään liittyvät seikat hankaloittavat konfiskoinnin yhtenevää tuomitsemista. Nykyinen lainsäädäntö ei siis tarjoa edellytyksiä, jotta ajoneuvo voitaisiin säännönmukaisesti tuomita valtiolle menetetyksi, vaan lainsäädäntöä tarvitsee konfiskaation osalta uudistaa. Yhdenvertaisuuden ja oikeusvarmuuden vuoksi olisi perusteltua, että laista käy selkeästi ilmi, milloin ajoneuvon konfiskoinnin edellytykset täyttyvät. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että ajoneuvon konfiskaatiota ei enää täysin voida pitää luonteeltaan turvaamistoimenpiteenä, toisin kuin perinteisesti on ajateltu. Tämä siitä syystä, että ajokieltoa, joka niin ikään perinteisesti on ajateltu turvaamistoimenpiteeksi, on nykyisin pidettävä EIS:n tarkoittamana rangaistuksena. Myös tätä epäselvyyttä tulisi lainsäädännön uudistuksella tarkistaa.
Ajoneuvon konfiskointi ei voi olla tällä hetkellä säännönmukainen seuraamus liikennerikoksesta. Tämä johtuu siitä, että laista tai oikeuskäytännöstä ei löydy tarpeeksi yhteneviä näkemyksiä sille, milloin menettämisseuraamuksen edellytykset täyttyvät. Ajoneuvon arvo, tehty liikennerikos ja muut tekijään liittyvät seikat hankaloittavat konfiskoinnin yhtenevää tuomitsemista. Nykyinen lainsäädäntö ei siis tarjoa edellytyksiä, jotta ajoneuvo voitaisiin säännönmukaisesti tuomita valtiolle menetetyksi, vaan lainsäädäntöä tarvitsee konfiskaation osalta uudistaa. Yhdenvertaisuuden ja oikeusvarmuuden vuoksi olisi perusteltua, että laista käy selkeästi ilmi, milloin ajoneuvon konfiskoinnin edellytykset täyttyvät. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että ajoneuvon konfiskaatiota ei enää täysin voida pitää luonteeltaan turvaamistoimenpiteenä, toisin kuin perinteisesti on ajateltu. Tämä siitä syystä, että ajokieltoa, joka niin ikään perinteisesti on ajateltu turvaamistoimenpiteeksi, on nykyisin pidettävä EIS:n tarkoittamana rangaistuksena. Myös tätä epäselvyyttä tulisi lainsäädännön uudistuksella tarkistaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]