Miten alakoulun opettajat huomioivat lahjakkuuden opetustyössään?
Teeri, Jere; Suihkonen, Tuomo (2023-01)
Teeri, Jere
Suihkonen, Tuomo
Lapin yliopisto
01 / 2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301255746
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301255746
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää alakoulun luokanopettajien
käsityksiä lahjakkuudesta ja keinoja lahjakkaiden oppilaiden opettamiseen.
Tutkielmassa keskityttiin luokanopettajien lahjakkuuskäsityksiin sekä
lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen, haastamiseen ja motivointiin.
Lahjakkuus ja lahjakkaiden oppilaiden opetus oli aiheena kiinnostava, sillä
koimme, että lahjakkuutta ei käsitellä riittävästi luokanopettajakoulutuksessa ja
ylöspäin eriyttäminen jää helposti alaspäin eriyttämisen varjoon
erityispedagogiikkaan liittyvillä kursseilla.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisella menetelmällä puolistrukturoidulla
verkkokyselyllä alkuvuodesta 2022. Tutkimuskyselyymme vastasi 17
luokanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin
menetelmin.
Tutkimuksesta selvisi, että alakoulun luokanopettajien keinot lahjakkuuden
huomioimiseen ovat monipuolisia ja yksilöllisiä. Aineistosta ilmeni, että suurin osa
vastaajista ei ollut saanut mielestään riittävästi koulutusta ylöspäin eriyttämisestä
ja lahjakkaiden oppilaiden kanssa toimimisesta luokanopettajakoulutuksessa.
Opetustyössä moni opettaja piti lahjakkaan oppilaan opettamista helppona, mutta
toisaalta ilmeni, että lahjakkuuden huomiointi nähtiin haasteena. Käytännössä
lahjakkuus oli tunnistettavissa ja huomioitavissa, mutta tutkimuksesta nousi esille
myös, että yksilöllinen panostaminen ylöspäin eriyttämiseen jäi monella tukea
tarvitsevien oppilaiden varjoon. Lahjakkuus näyttäytyi opettajille koulumaailman
ilmiönä, joka toi mukanaan erilaisia opettajien työhön vaikuttavia lieveilmiöitä,
kuten oppilaan poikkeavaa käytöstä, resurssien puutetta ja työn kuormittavuuden
lisääntymistä.
käsityksiä lahjakkuudesta ja keinoja lahjakkaiden oppilaiden opettamiseen.
Tutkielmassa keskityttiin luokanopettajien lahjakkuuskäsityksiin sekä
lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen, haastamiseen ja motivointiin.
Lahjakkuus ja lahjakkaiden oppilaiden opetus oli aiheena kiinnostava, sillä
koimme, että lahjakkuutta ei käsitellä riittävästi luokanopettajakoulutuksessa ja
ylöspäin eriyttäminen jää helposti alaspäin eriyttämisen varjoon
erityispedagogiikkaan liittyvillä kursseilla.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisella menetelmällä puolistrukturoidulla
verkkokyselyllä alkuvuodesta 2022. Tutkimuskyselyymme vastasi 17
luokanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin
menetelmin.
Tutkimuksesta selvisi, että alakoulun luokanopettajien keinot lahjakkuuden
huomioimiseen ovat monipuolisia ja yksilöllisiä. Aineistosta ilmeni, että suurin osa
vastaajista ei ollut saanut mielestään riittävästi koulutusta ylöspäin eriyttämisestä
ja lahjakkaiden oppilaiden kanssa toimimisesta luokanopettajakoulutuksessa.
Opetustyössä moni opettaja piti lahjakkaan oppilaan opettamista helppona, mutta
toisaalta ilmeni, että lahjakkuuden huomiointi nähtiin haasteena. Käytännössä
lahjakkuus oli tunnistettavissa ja huomioitavissa, mutta tutkimuksesta nousi esille
myös, että yksilöllinen panostaminen ylöspäin eriyttämiseen jäi monella tukea
tarvitsevien oppilaiden varjoon. Lahjakkuus näyttäytyi opettajille koulumaailman
ilmiönä, joka toi mukanaan erilaisia opettajien työhön vaikuttavia lieveilmiöitä,
kuten oppilaan poikkeavaa käytöstä, resurssien puutetta ja työn kuormittavuuden
lisääntymistä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4248]