Kokemuksia palvelumuotoilusta pienten ja keskisuurten yritysten strategian kehittämisessä
Manninen, Viivi (2023)
Manninen, Viivi
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301276280
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301276280
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli laajentaa ymmärrystä ja luoda kuvaus palvelumuotoilun hyödyntämisestä pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritys) strategiaprosessista. Tutkimuskysymykset on rajattu koskemaan palvelumuotoilun hyödyntämistä strategiaprosessissa ja strategiaprosessin palvelumuotoiluhyödyntämisen kokemuksia. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan strategiaa, palvelumuotoilua sekä strategiaprosessin elementtejä pk-yrityksen kontekstissa.
Tutkielma on laadullinen tutkimus palvelumuotoilusta, jossa on näkökulmana fenomenologia. Tutkielma on aineistolähtöinen, jonka aineistonkeruu menetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua ja työpajaa. Haastattelussa kerättiin ymmärrystä ja kokemuksia palvelumuotoilun hyödyntämisestä pk-yrityksen strategia prosessissa. Työpaja kiteytti haastatteluaineistoa sekä syvensi palvelumuotoilu strategiaprosessin aineistoa. Aineiston analysointiin on hyödynnetty sisällön analyysiä.
Palvelumuotoilua hyödynnettiin pk-yrityksen strategiaprosessiin valmistautumisessa. Prosessi eteni palvelumuotoilun tuplatimantti prosessin mukaan, perinteisen strategiaprosessin sisältöjä käyttäen, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun periaatteita, menetelmiä ja työkaluja. Palvelumuotoilijalla oli suuri rooli strategiaprosessin toteuttamisessa ja pk-yrityksen henkilöstön työskentelyn mahdollistajana, kun henkilöstö keskittyi strategian sisällön tuottamiseen. Palvelumuotoilukokemukset olivat moninaiset ja sen hyödyntäminen koettiin yleisesti toimivana työskentelytapana strategiaprosessissa. Strategiaprosessin aikana koettiin onnistumisia, kohdattiin haasteita ja opittiin palvelumuotoilusta ja strategian kehittämisestä.
Tutkielma on laadullinen tutkimus palvelumuotoilusta, jossa on näkökulmana fenomenologia. Tutkielma on aineistolähtöinen, jonka aineistonkeruu menetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua ja työpajaa. Haastattelussa kerättiin ymmärrystä ja kokemuksia palvelumuotoilun hyödyntämisestä pk-yrityksen strategia prosessissa. Työpaja kiteytti haastatteluaineistoa sekä syvensi palvelumuotoilu strategiaprosessin aineistoa. Aineiston analysointiin on hyödynnetty sisällön analyysiä.
Palvelumuotoilua hyödynnettiin pk-yrityksen strategiaprosessiin valmistautumisessa. Prosessi eteni palvelumuotoilun tuplatimantti prosessin mukaan, perinteisen strategiaprosessin sisältöjä käyttäen, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun periaatteita, menetelmiä ja työkaluja. Palvelumuotoilijalla oli suuri rooli strategiaprosessin toteuttamisessa ja pk-yrityksen henkilöstön työskentelyn mahdollistajana, kun henkilöstö keskittyi strategian sisällön tuottamiseen. Palvelumuotoilukokemukset olivat moninaiset ja sen hyödyntäminen koettiin yleisesti toimivana työskentelytapana strategiaprosessissa. Strategiaprosessin aikana koettiin onnistumisia, kohdattiin haasteita ja opittiin palvelumuotoilusta ja strategian kehittämisestä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]