Luokanopettajaopiskelijoiden käsitys valmiuksistaan tukea neuropsykiatrisesti oireilevia oppilaita yleisopetuksessa
Luoma, Jenni (2023-01)
Luoma, Jenni
Lapin yliopisto
01 / 2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301306573
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301306573
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen, minkälainen käsitys luokanopettajaopiskelijoilla on valmiuksistaan tukea neuropsykiatrisen häiriön omaavan oppilaan käyttäytymistä ja toimintaa yleisopetuksen luokassa. Valmiudet määrittelen tutkielmassa tarkoittavan luokanopettajaopiskelijoiden tietämystä sekä taitoa hyödyntää omattuja tietoja käytännössä ja ongelmanratkaisu tilanteissa. Tutkimuksen toteutin mixed methods -lähestymistavan kautta, mikä pitää sisällään sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineiston keräsin verkkomuotoisen kyselylomakkeen avulla.
Tutkimustuloksissa nousi esiin luokanopettajaopiskelijoiden hyvä yleistietämys neuropsykiatrisista häiriöstä. Neuropsykiatrisen häiriön omaavan oppilaan käyttäytymistä ja toimintaa haastavia tekijöitä olivat puutteet oppilaan toiminnanohjauksessa sekä siihen liittyvissä osataidoissa. Lisäksi haasteena oli sosiaalinen vuorovaikutus ja siihen liittyen aistitiedon pulmat. Luokanopettajaopiskelijoilla oli taito tunnistaa oppilaan käyttäytymisen ja toiminnan tuen kohteita. Opiskelijoilla oli vahva tietämys haasteisiin tarvittavista ja käytettävistä tukikeinoista, joista merkityksellisimmät olivat ennakointi, struktuuri sekä erilaiset ympäristöön ja sieltä lähteviin ärsykkeisiin vaikuttavat tekijät. Tulokset osoittivat luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia edistävän merkittävimmin käytännön kokemus sekä erityispedagogiikan sivuaineopinnot.
Tutkielman johtopäätöksenä on, että luokanopettajaopiskelijoiden käsitys omista valmiuksistaan on positiivinen ja realistinen, mutta siinä esiintyy jonkin verran epävarmuutta. Luokanopettajaopiskelijoiden valmiudet painottuvat enemmän tiedolliseen osaamiseen, mutta taitoa hyödyntää omia tietoja löytyy erityisesti tuen kohteiden tunnistamisen osalta.
Tutkimustuloksissa nousi esiin luokanopettajaopiskelijoiden hyvä yleistietämys neuropsykiatrisista häiriöstä. Neuropsykiatrisen häiriön omaavan oppilaan käyttäytymistä ja toimintaa haastavia tekijöitä olivat puutteet oppilaan toiminnanohjauksessa sekä siihen liittyvissä osataidoissa. Lisäksi haasteena oli sosiaalinen vuorovaikutus ja siihen liittyen aistitiedon pulmat. Luokanopettajaopiskelijoilla oli taito tunnistaa oppilaan käyttäytymisen ja toiminnan tuen kohteita. Opiskelijoilla oli vahva tietämys haasteisiin tarvittavista ja käytettävistä tukikeinoista, joista merkityksellisimmät olivat ennakointi, struktuuri sekä erilaiset ympäristöön ja sieltä lähteviin ärsykkeisiin vaikuttavat tekijät. Tulokset osoittivat luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia edistävän merkittävimmin käytännön kokemus sekä erityispedagogiikan sivuaineopinnot.
Tutkielman johtopäätöksenä on, että luokanopettajaopiskelijoiden käsitys omista valmiuksistaan on positiivinen ja realistinen, mutta siinä esiintyy jonkin verran epävarmuutta. Luokanopettajaopiskelijoiden valmiudet painottuvat enemmän tiedolliseen osaamiseen, mutta taitoa hyödyntää omia tietoja löytyy erityisesti tuen kohteiden tunnistamisen osalta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]