Työelämään siirtyvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä valmiuksistaan toimia tapaturmatilanteissa
Sippola, Perttu (2023-01)
Sippola, Perttu
01 / 2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023013125300
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023013125300
Tiivistelmä
Tapaturmat ovat yleisiä tapahtumia lasten ja nuorten keskuudessa, eikä niiltä voida välttyä täysin myöskään koulupäivän aikana. Tapaturmien ennaltaehkäisy sekä niissä toimiminen on tärkeä osa koulun arkea ja toimintamallia. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisia käsityksiä työelämään siirtyvillä luokanopettajaopiskelijoilla on omista tapaturmiin liittyvistä valmiuksistaan. Tapaturmavalmiuksilla tarkoitan niitä tietoja, taitoja ja asenteita, joilla työelämään siirrytään. Tutkimukseni aineiston keräsin ryhmäkeskustelu-jen avulla, joihin osallistui yhteensä 17 valmistumisen kynnyksellä olevaa luokanopettaja-opiskelijaa.
Tämän tutkielman teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääteemasta. Ensimmäinen pää-teema keskittyi ammattitaidon kehittymiseen, jossa käsitellään luokanopettajakoulutusta, ohjattuja harjoitteluita, työelämän ja opintojen välistä induktiovaihetta sekä työelämäosaa-mista. Toinen pääteema puolestaan keskittyi tapaturmiin, käsitellen koulussa tapahtuvia tapaturmia, koulujen ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, opettajan ja koulun vastuualueita sekä tapaturmatilanteissa toimimista.
Tutkielmani edustaa laadullista tutkimusta. Toteutin sen fenomenografisella tutkimusotteel-la, jossa kiinnostuksen kohteena ovat henkilöiden käsitykset tutkittavasta ilmiöstä. Tässä tutkielmassa kuvataan luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä omista tapaturmavalmiuksis-taan, sekä koulun tapaturmista.
Tutkielmani tuloksia käsittelin kolmen päätulosluvun avulla, jotka ovat opiskelijoiden tie-dot, opiskelijoiden taidot sekä opiskelijoiden asenteet. Keskeisimmät tutkielmani tulokset olivat seuraavat: luokanopettajakoulutuksesta opiskelijat käsittävät saaneensa eniten tapa-turmatietoja ennaltaehkäisyyn, mutta konkreettisia taitoja ja ohjeita jäätiin koulutukselta sekä ohjatuilta harjoitteluilta kaipaamaan. Taitoja käsitettiin omaavan pienissä tapaturmissa, mutta suurissa tapaturmissa kaivattiin lisää oppeja. Opiskelijat tiedostivat omat velvollisuu-tensa ja vastuunsa opettajina, mutta tapaturmatilanteet aiheuttavat pelkoa ja jännitystä sekä ensiaputaitoja kaivattiin saavan lisää.
Tämän tutkielman teoreettinen viitekehys koostui kahdesta pääteemasta. Ensimmäinen pää-teema keskittyi ammattitaidon kehittymiseen, jossa käsitellään luokanopettajakoulutusta, ohjattuja harjoitteluita, työelämän ja opintojen välistä induktiovaihetta sekä työelämäosaa-mista. Toinen pääteema puolestaan keskittyi tapaturmiin, käsitellen koulussa tapahtuvia tapaturmia, koulujen ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, opettajan ja koulun vastuualueita sekä tapaturmatilanteissa toimimista.
Tutkielmani edustaa laadullista tutkimusta. Toteutin sen fenomenografisella tutkimusotteel-la, jossa kiinnostuksen kohteena ovat henkilöiden käsitykset tutkittavasta ilmiöstä. Tässä tutkielmassa kuvataan luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä omista tapaturmavalmiuksis-taan, sekä koulun tapaturmista.
Tutkielmani tuloksia käsittelin kolmen päätulosluvun avulla, jotka ovat opiskelijoiden tie-dot, opiskelijoiden taidot sekä opiskelijoiden asenteet. Keskeisimmät tutkielmani tulokset olivat seuraavat: luokanopettajakoulutuksesta opiskelijat käsittävät saaneensa eniten tapa-turmatietoja ennaltaehkäisyyn, mutta konkreettisia taitoja ja ohjeita jäätiin koulutukselta sekä ohjatuilta harjoitteluilta kaipaamaan. Taitoja käsitettiin omaavan pienissä tapaturmissa, mutta suurissa tapaturmissa kaivattiin lisää oppeja. Opiskelijat tiedostivat omat velvollisuu-tensa ja vastuunsa opettajina, mutta tapaturmatilanteet aiheuttavat pelkoa ja jännitystä sekä ensiaputaitoja kaivattiin saavan lisää.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]