Möjligheter för ansvarighet i mikroföretag från ett strategisk design perspektiv : insikt om framtidens affärsdesign i Finland för designers
Riihimäki, Sanna-Kaisa (2022)
Riihimäki, Sanna-Kaisa
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030229159
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030229159
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan kestävän kehityksen ja mikroyrityksissä toteutettavan vastuullisuuden välistä suhdetta strategisen muotoilun näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tutkia vastuullisuuden tuomia mahdollisuuksia. Lisäksi tavoitteen oli tutkia, minkälaisia haasteita mikroyrittäjillä on vastuullisuuden toteutumisessa. Tutkimuksen tietoperusta muodostuu muotoilusta liiketoiminnassa, suomessa toimivista mikroyrityksistä ja vastuullisesta yritystoiminnasta. Vastuullisuutta tutkittiin laadullisen research into design-tutkimusmetodologian avulla. Tutkimusaineisto kerättiin julkisesti saatavilla olevista audio-pohjaisista materiaaleista, jotka rajattiin mikroyritysten vastuullisuusteemoihin vuosina 2020–2021. Tutkimusaineisto muodostuu yritys- ja vastuullisuusasiantuntijoiden ja yrittäjien keskusteluista. Aineistoa tarkasteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa kehitettiin kaksi konseptia. Ensimmäinen konsepti sisältää kolme strategisen muotoilun työkalua vastuullisuuden kehittämiseen liiketoiminnassa. Toisen konseptin idea on sovelluspohjainen. Toisen konseptin osuus on salattu mahdollisen yritystoiminnan perustamisen vuoksi.
Tutkimustuloksista on havaittavissa enenevissä määrin mikroyrityksissä tapahtuvaa arvopohjan luomista ja sen merkityksellisyyden yhteyttä vastuullisuustyöhön. Lisäksi havaittiin yrityksen kasvava rooli vaikuttajana sekä esimerkin näyttäjänä vastuullisuusasioissa. Mikroyritysten vastuullisuustyön haasteiksi havaittiin vastuullisuusraportointiin puuttuva malli, yritysten kyky tunnistaa vastuullisuutta sekä haastavuus vastuullisen vaikuttajan roolissa ja vastuullisuusviestinnässä. Tutkimustulosten perusteella vastuullisuus tarjoaa mahdollisuuden laajentaa mikroyrityksen arvopohjan ja arvonluomisen merkityksellisyyttä. Tämä mahdollistaa mikroyritysten paremman ennakoimisen tulevaisuuden riskeiltä, kuten kuluttajien kasvavan tietoisuuden kestävästä kehityksestä, EU:ssa etenevän yritysvastuulakialoitteen sekä ilmastonmuutoksen ilmiöistä. Tutkimustulokset osoittavat, että yritystoiminnan elinehto tulevaisuudessa vaatii ajatusmaailman muutosta ja yrityksien strategioiden kehittämistä kestävämpään suuntaan.
I undersökningen granskas sambandet mellan hållbar utveckling och ansvarighet i mikroföretag ur ett strategiskt design perspektiv. Syftet med arbetet var att undersöka hur möjligheterna till ansvarighet kan bidra till mikroföretag. Målet var också att undersöka vilka utmaningar mikroföretagarna står inför när det gäller att uppnå ett ansvarsfullt företagande. Forskningens kunskapsunderlag består av design i affärsverksamheten, de mikroföretag som är verksamma i Finland och ansvarsfull företagsverksamhet. Ansvaret undersöktes med hjälp av kvalitativ research into design-metodologi. Forskningsmaterialet samlades in från offentligt tillgängliga ljudbaserade material som begränsades till mikroföretagens ansvarsteman åren 2020–2021. Forskningsmaterialet består av diskussioner mellan företags- och ansvarsexperter och företagare. Materialet granskades med hjälp av en materialbaserad innehållsanalys.
Två koncept utvecklades i studien. Det första konceptet innehåller tre verktyg för strategisk design för att utveckla ansvarstagande inom affärsverksamheten. Idén till det andra konceptet är applikations baserad. Det andra konceptets andel har hemlighållts på grund av en eventuell etablering av företag.
Forskningsresultaten visar i allt högre grad att mikroföretagen skapar en värdebas och att betydelser från detta har ett samband med ansvarsarbetet Dessutom observerades företagets ökade roll som aktör och en förebild för ansvarsfrågor. Som utmaningar för mikroföretagens ansvarsarbete fann man att det saknades en modell för ansvarsrapportering, företagens förmåga att identifiera ansvar samt en utmaning när det gäller ansvarskännande aktörers roll och ansvarsrapportering. Från grundvalet av resultaten från undersökningen erbjuder ansvarighet en möjlighet att utvidga betydelsen av mikroföretagets värdegrund och värdeskapande. Detta möjliggör för mikroföretag att bättre förutse framtida risker så som konsumenternas ökade medvetenhet om hållbar utveckling, ett initiativ om företagsansvarslag i EU och fenomen av klimatförändringarna. Forskningsresultaten visar att en förutsättning för att företag ska kunna överleva i framtiden kräver en förändring i tankesättet och en mer hållbar utveckling av företagens strategier.
Tutkimuksessa kehitettiin kaksi konseptia. Ensimmäinen konsepti sisältää kolme strategisen muotoilun työkalua vastuullisuuden kehittämiseen liiketoiminnassa. Toisen konseptin idea on sovelluspohjainen. Toisen konseptin osuus on salattu mahdollisen yritystoiminnan perustamisen vuoksi.
Tutkimustuloksista on havaittavissa enenevissä määrin mikroyrityksissä tapahtuvaa arvopohjan luomista ja sen merkityksellisyyden yhteyttä vastuullisuustyöhön. Lisäksi havaittiin yrityksen kasvava rooli vaikuttajana sekä esimerkin näyttäjänä vastuullisuusasioissa. Mikroyritysten vastuullisuustyön haasteiksi havaittiin vastuullisuusraportointiin puuttuva malli, yritysten kyky tunnistaa vastuullisuutta sekä haastavuus vastuullisen vaikuttajan roolissa ja vastuullisuusviestinnässä. Tutkimustulosten perusteella vastuullisuus tarjoaa mahdollisuuden laajentaa mikroyrityksen arvopohjan ja arvonluomisen merkityksellisyyttä. Tämä mahdollistaa mikroyritysten paremman ennakoimisen tulevaisuuden riskeiltä, kuten kuluttajien kasvavan tietoisuuden kestävästä kehityksestä, EU:ssa etenevän yritysvastuulakialoitteen sekä ilmastonmuutoksen ilmiöistä. Tutkimustulokset osoittavat, että yritystoiminnan elinehto tulevaisuudessa vaatii ajatusmaailman muutosta ja yrityksien strategioiden kehittämistä kestävämpään suuntaan.
I undersökningen granskas sambandet mellan hållbar utveckling och ansvarighet i mikroföretag ur ett strategiskt design perspektiv. Syftet med arbetet var att undersöka hur möjligheterna till ansvarighet kan bidra till mikroföretag. Målet var också att undersöka vilka utmaningar mikroföretagarna står inför när det gäller att uppnå ett ansvarsfullt företagande. Forskningens kunskapsunderlag består av design i affärsverksamheten, de mikroföretag som är verksamma i Finland och ansvarsfull företagsverksamhet. Ansvaret undersöktes med hjälp av kvalitativ research into design-metodologi. Forskningsmaterialet samlades in från offentligt tillgängliga ljudbaserade material som begränsades till mikroföretagens ansvarsteman åren 2020–2021. Forskningsmaterialet består av diskussioner mellan företags- och ansvarsexperter och företagare. Materialet granskades med hjälp av en materialbaserad innehållsanalys.
Två koncept utvecklades i studien. Det första konceptet innehåller tre verktyg för strategisk design för att utveckla ansvarstagande inom affärsverksamheten. Idén till det andra konceptet är applikations baserad. Det andra konceptets andel har hemlighållts på grund av en eventuell etablering av företag.
Forskningsresultaten visar i allt högre grad att mikroföretagen skapar en värdebas och att betydelser från detta har ett samband med ansvarsarbetet Dessutom observerades företagets ökade roll som aktör och en förebild för ansvarsfrågor. Som utmaningar för mikroföretagens ansvarsarbete fann man att det saknades en modell för ansvarsrapportering, företagens förmåga att identifiera ansvar samt en utmaning när det gäller ansvarskännande aktörers roll och ansvarsrapportering. Från grundvalet av resultaten från undersökningen erbjuder ansvarighet en möjlighet att utvidga betydelsen av mikroföretagets värdegrund och värdeskapande. Detta möjliggör för mikroföretag att bättre förutse framtida risker så som konsumenternas ökade medvetenhet om hållbar utveckling, ett initiativ om företagsansvarslag i EU och fenomen av klimatförändringarna. Forskningsresultaten visar att en förutsättning för att företag ska kunna överleva i framtiden kräver en förändring i tankesättet och en mer hållbar utveckling av företagens strategier.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]