Ryhmäkokojen olisi pakko olla pienempiä : autismikirjon oppilas koulussa opettajien käsitysten ja kokemusten mukaan.
Pyhältö, Markus (2022)
Pyhältö, Markus
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030730538
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030730538
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriö on nykykoulussa varsin yleinen ilmiö. Opettajat kohtaavat arjessaan erilaisia oppilaita, jotka tarvitsevat erilaista tukea ja huomiota. Käynnistin autismikirjon oppilaisiin liittyvän tutkimukseni kohdattuani heitä koulumaailmassa. Itselleni syntyi tarve ymmärtää heidän yksilöllisyyttään. Sen lisäksi halusin löytää toimivia menetelmiä ja toimintoja heidän koulunkäyntinsä sekä hyvinvointinsa tukemiseksi. Autismikirjon häiriö on kehityksellinen neurobiologinen oireyhtymä. Tyypillistä sille on esimerkiksi sosioemotionaalisen vastavuoroisuuden ja sosiaalisen kommunikaation haasteet.
Tutkimukseni edustaa kvalitatiivisen tutkimuksen kenttää. Tutkimukseni aineiston keräsin kyselylomakkeella. Kyselyn avulla keräsin opettajien kokemuksia ja käsityksiä autismikirjosta. Aineistoni analysoin laadullisella sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysin kautta pystyin tuomaan aineiston informaation selkeään ja tiiviiseen muotoon. Aineistosta muodostin johtopäätöksiä ja toin näkyväksi opettajien käyttämiä menetelmiä ja toimintatapoja autismikirjon oppilaan koulunkäynnin sekä hyvinvoinnin tukemiseksi.
Tutkimuksen tulokset antavat tärkeää tietoa autismikirjon oppilaiden asemasta koulussa. Esiin nousee sekä vahvuuksia että myös tilanteita, joissa heillä on haasteita. Haasteet näkyvät erityisesti sosiaalisen vuorovaikutuksen tilanteissa ja arkirytmin muutoksissa. Tutkimuksen tuloksissa saadaan selville paljon sellaisia menetelmiä, jotka kentällä toimivat opettajat kokevat erityisen tärkeiksi autismikirjon oppilaan kanssa työskenneltäessä. Erityisesti esiin nousevat struktuurin ja pienryhmien merkitys. Lisäksi autismikirjon oppilas hyötyy henkilökohtaisesta ohjaajasta koulussa. Tutkimukseni tuo esille myös sellaisia tekijöitä, joilla koulumaailmaa voidaan parantaa autismikirjon oppilaiden kannalta. Tutkimuksessani yhdeksi tärkeimmäksi tulokseksi osoittautuu ymmärtäväisen ja ammattitaitoisen opettajan suuri rooli.
Tutkimukseni edustaa kvalitatiivisen tutkimuksen kenttää. Tutkimukseni aineiston keräsin kyselylomakkeella. Kyselyn avulla keräsin opettajien kokemuksia ja käsityksiä autismikirjosta. Aineistoni analysoin laadullisella sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysin kautta pystyin tuomaan aineiston informaation selkeään ja tiiviiseen muotoon. Aineistosta muodostin johtopäätöksiä ja toin näkyväksi opettajien käyttämiä menetelmiä ja toimintatapoja autismikirjon oppilaan koulunkäynnin sekä hyvinvoinnin tukemiseksi.
Tutkimuksen tulokset antavat tärkeää tietoa autismikirjon oppilaiden asemasta koulussa. Esiin nousee sekä vahvuuksia että myös tilanteita, joissa heillä on haasteita. Haasteet näkyvät erityisesti sosiaalisen vuorovaikutuksen tilanteissa ja arkirytmin muutoksissa. Tutkimuksen tuloksissa saadaan selville paljon sellaisia menetelmiä, jotka kentällä toimivat opettajat kokevat erityisen tärkeiksi autismikirjon oppilaan kanssa työskenneltäessä. Erityisesti esiin nousevat struktuurin ja pienryhmien merkitys. Lisäksi autismikirjon oppilas hyötyy henkilökohtaisesta ohjaajasta koulussa. Tutkimukseni tuo esille myös sellaisia tekijöitä, joilla koulumaailmaa voidaan parantaa autismikirjon oppilaiden kannalta. Tutkimuksessani yhdeksi tärkeimmäksi tulokseksi osoittautuu ymmärtäväisen ja ammattitaitoisen opettajan suuri rooli.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]