Oppilaan oikeus perusopetuslain mukaiseen perusopetukseen ja oikeuden rajoittaminen oppimisen tuessa sekä erityisissä opetusjärjestelyissä
Tähtinen, Anna-Karoliina (2023)
Tähtinen, Anna-Karoliina
Lapin yliopisto
2023
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030830615
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030830615
Tiivistelmä
Oikeus perusopetukseen on lasten ja nuorten keskeisimpiä perusoikeuksia. Yhdenvertaista mahdollisuutta nauttia perusopetusoikeudesta toteutetaan keskeisesti oppimisen tuen kautta, minkä lisäksi perusopetuksessa käytetään myös erityisiä opetusjärjestelyjä. Näitä kokonaisuuksia ei juurikaan ole tutkittu oikeudellisesta näkökulmasta, jolloin on jäänyt huomiotta, että tietyt oppimisen tuen muodot ja erityiset opetusjärjestelyt voidaan tulkita perusopetusoikeutta rajoittaviksi. Tutkielmassa tarkastellaan perusopetusoikeuden sisältöä, kyseisen oikeuden rajoittamisedellytyksiä sekä oppimisen tukeen ja erityisiin opetusjärjestelyihin sisältyviä menettelyjä erityisesti siltä osin, kuin niillä voidaan katsoa rajoitettavan perusopetusoikeutta. Tutkielman menetelmä on lainopillinen. Lisäksi esitetään de lege ferenda ehdotuksia siitä, miten oppimisen tukea ja erityisiä opetusjärjestelyjä tulisi uudistaa tai muuttaa.
Tutkimuksen mukaan perusopetusoikeus on ymmärrettävä ensisijaisesti oppilaan oikeutena perusopetuksen yleisen oppimäärän mukaiseen opetukseen. Oppimisen tukeen sekä erityisiin opetusjärjestelyihin liittyvillä ratkaisuilla annettavaa opetusta voidaan rajoittaa esimerkiksi eriyttämisellä tai painoalueiden käytöllä. Vahvinta oppimisen tukea saavan oppilaan oppimääriä on mahdollista yksilöllistää eli irrottaa yleisistä opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista. Lisäksi oppilas voidaan kokonaan vapauttaa oppiaineen oppimäärän opiskelusta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että eriyttäviä tuen keinoja, yksilöllistämisiä sekä vapauttamisia koskeva oikeudellinen sääntely ei riittävällä tavalla täytä perusoikeuksien yleisiä rajoitusedellytyksiä. Sääntelyä ehdotetaan muutettavaksi siten, että perusopetusoikeutta rajoittavista tuen muodoista ja järjestelyistä säänneltäisiin täsmällisemmin lain tasolla. Lisäksi oppimisen tuki ja erityiset opetusjärjestelyt tulisi yhdistää kokonaisuudeksi siten, että oppilaalla olisi aina ensisijainen oikeus perusopetusoikeutta vähemmän rajoittaviin tukikeinoihin. Lisäksi perusopetusoikeutta voimakkaimmin rajoittavia keinojen käyttämiseksi tulisi opetuksen järjestäjää edellyttää hankkimaan psykologinen tai lääketieteellinen arvio perusopetusoikeutta rajoittavan päätöksen perusteeksi.
Tutkimuksen mukaan perusopetusoikeus on ymmärrettävä ensisijaisesti oppilaan oikeutena perusopetuksen yleisen oppimäärän mukaiseen opetukseen. Oppimisen tukeen sekä erityisiin opetusjärjestelyihin liittyvillä ratkaisuilla annettavaa opetusta voidaan rajoittaa esimerkiksi eriyttämisellä tai painoalueiden käytöllä. Vahvinta oppimisen tukea saavan oppilaan oppimääriä on mahdollista yksilöllistää eli irrottaa yleisistä opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista. Lisäksi oppilas voidaan kokonaan vapauttaa oppiaineen oppimäärän opiskelusta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että eriyttäviä tuen keinoja, yksilöllistämisiä sekä vapauttamisia koskeva oikeudellinen sääntely ei riittävällä tavalla täytä perusoikeuksien yleisiä rajoitusedellytyksiä. Sääntelyä ehdotetaan muutettavaksi siten, että perusopetusoikeutta rajoittavista tuen muodoista ja järjestelyistä säänneltäisiin täsmällisemmin lain tasolla. Lisäksi oppimisen tuki ja erityiset opetusjärjestelyt tulisi yhdistää kokonaisuudeksi siten, että oppilaalla olisi aina ensisijainen oikeus perusopetusoikeutta vähemmän rajoittaviin tukikeinoihin. Lisäksi perusopetusoikeutta voimakkaimmin rajoittavia keinojen käyttämiseksi tulisi opetuksen järjestäjää edellyttää hankkimaan psykologinen tai lääketieteellinen arvio perusopetusoikeutta rajoittavan päätöksen perusteeksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [3991]