Terroristiryhmän toimintaan osallistuminen Suomessa ja eräissä Pohjoismaissa
Haavisto, Amanda (2023)
Haavisto, Amanda
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032733376
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032733376
Tiivistelmä
Terrorismi on noussut 2000-luvulla puhutuksi aiheeksi Suomessa. Suomalaisnaisten kotiuttaminen al-Holin pakolaisleiriltä vuonna 2019 herätti oikeusministeriön tarkastelemaan terrorismilainsäädännön ajantasaisuutta. Oikeusministeriön julkaiseman mietinnön seurauksena terroristiryhmän toimintaan osallistumista koskevan rikoslain 34 a luvun 4 §:n soveltamisalaa laajennettiin. Tutkimuksessani selvitän, millaisia tekoja terroristiryhmän toimintaan osallistuminen kattaa. Tarkastelen lainopillisin metodein erityisesti sitä, mitä tarkoitetaan terroristiryhmän rikollisen toiminnan kannalta olennaisen tehtävän hoitamisella. Tutkimuksessani on myös oikeusvertaileva osio, jossa käsittelen Ruotsin ja Norjan terroristiryhmään osallistumista koskevia säännöksiä ja oikeustapauksia.
Terroristiryhmän toimintaan osallistumisen soveltamisala on laaja ja kattaa monenlaisia tekoja. Erityisesti terroristiryhmän rikollisen toiminnan kannalta olennaisen tehtävän hoitaminen voi aiheuttaa tulkintaongelmia säännöksen avoimuuden vuoksi. Lain esitöissä on kuitenkin rajattu soveltamisalaa ottamalla säännöksen perusteluihin esimerkkejä teoista, jotka kuuluvat pykälän soveltamisalaan. Kaikki terroristiryhmää hyödyttävä toiminta ei kuitenkaan tule arvioiduksi ryhmän toimintaan osallistumisena, sillä rangaistusvastuun edellytyksenä on, että tekijän tarkoituksena on ollut edistää ryhmän toimintaa. Norjassa osallistumista koskeva säännös on huomattavasti avoimempi ja tulkinnanvaraisempi kuin Suomessa, ja norjalaisessa oikeuskäytännössä rangaistavaksi osallistumiseksi terroristijärjestöön on katsottu tekoja, jotka Suomessa eivät ole rangaistavia. Tästä huolimatta rangaistavat teot ovat monin osin samoja molemmissa maissa. Sen sijaan Ruotsissa säännösten soveltamisalaan kuuluvat teot ovat pitkälti samoja kuin Suomessa.
Avoin rikossäännös mahdollistaa rikosoikeudellisen vastuun ulottamisen myös sellaisiin tekoihin, joita ei tällä hetkellä osata kuvitella. Toistaiseksi Suomessa ei ole annettu yhtäkään tuomiota ryhmän toimintaan osallistumisesta. Tuomioistuinten ratkaisukäytännön puuttumisen ja lain avoimuuden vuoksi kaikkia mahdollisia tekotapoja ei ole mahdollista luetella tyhjentävästi ja viime kädessä rangaistavien tekotapojen määrittäminen jääkin tuomioistuinten tehtäväksi. Tulkinta-apua pykälän soveltamiseen voidaan kuitenkin hakea Ruotsin ja Norjan oikeuskäytännöstä ja lain esitöistä.
Terroristiryhmän toimintaan osallistumisen soveltamisala on laaja ja kattaa monenlaisia tekoja. Erityisesti terroristiryhmän rikollisen toiminnan kannalta olennaisen tehtävän hoitaminen voi aiheuttaa tulkintaongelmia säännöksen avoimuuden vuoksi. Lain esitöissä on kuitenkin rajattu soveltamisalaa ottamalla säännöksen perusteluihin esimerkkejä teoista, jotka kuuluvat pykälän soveltamisalaan. Kaikki terroristiryhmää hyödyttävä toiminta ei kuitenkaan tule arvioiduksi ryhmän toimintaan osallistumisena, sillä rangaistusvastuun edellytyksenä on, että tekijän tarkoituksena on ollut edistää ryhmän toimintaa. Norjassa osallistumista koskeva säännös on huomattavasti avoimempi ja tulkinnanvaraisempi kuin Suomessa, ja norjalaisessa oikeuskäytännössä rangaistavaksi osallistumiseksi terroristijärjestöön on katsottu tekoja, jotka Suomessa eivät ole rangaistavia. Tästä huolimatta rangaistavat teot ovat monin osin samoja molemmissa maissa. Sen sijaan Ruotsissa säännösten soveltamisalaan kuuluvat teot ovat pitkälti samoja kuin Suomessa.
Avoin rikossäännös mahdollistaa rikosoikeudellisen vastuun ulottamisen myös sellaisiin tekoihin, joita ei tällä hetkellä osata kuvitella. Toistaiseksi Suomessa ei ole annettu yhtäkään tuomiota ryhmän toimintaan osallistumisesta. Tuomioistuinten ratkaisukäytännön puuttumisen ja lain avoimuuden vuoksi kaikkia mahdollisia tekotapoja ei ole mahdollista luetella tyhjentävästi ja viime kädessä rangaistavien tekotapojen määrittäminen jääkin tuomioistuinten tehtäväksi. Tulkinta-apua pykälän soveltamiseen voidaan kuitenkin hakea Ruotsin ja Norjan oikeuskäytännöstä ja lain esitöistä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3992]