Muutoskyvykkyyttä palvelumuotoilulla
Salonen, Marjahelena (2023-04-16)
Salonen, Marjahelena
Lapin yliopisto
16.04.2023
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041636829
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041636829
Tiivistelmä
Muuttuva yhteiskunta edellyttää valppautta, ennakointia ja muutoskyvykkyyttä. Tutkimuksen tavoite on selvittää, miten muutoskyvykkyyttä voi kehittää organisaatiossa ja kuinka onnistunut muutos toteutetaan. Metodina tutkimuksessa käytettiin palvelumuotoilua, jonka avulla voi ratkoa monenlaisia haasteita ja löytää ratkaisuja ongelmiin.
Tässä laadullisessa toimintatutkimuksessa käytetään tulevaisuusmuotoilun mallia, jossa hyödynnetään sekä ennakoinnin että palvelumuotoilun menetelmiä. Ratkaisuja muutoskyvykkyyteen etsitään pitämällä työpajoja, tekemällä kyselyjä ja toteuttamalla luotaintutkimus sekä haastattelemalla työntekijöitä ja johtajia.
Tutkimuksessa syntyi työkaluja, joiden avulla muutosprosessi toteutetaan suunnitellusti, hallitusti ja osallistaen. Tutkimustuloksista nähdään, että palvelumuotoilulla voidaan tuoda organisaatioon uudenlaista ajattelutapaa, muuttaa toimintakulttuuria sekä vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon ja työntekijäkokemukseen.
Tutkimus osoitti, että palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen vahvistivat muutoskyvykkyyttä. Työntekijäkokemus paranee, kun työntekijät kokevat tulleensa kuulluksi ja pääsevät vaikuttamaan omaan työhönsä. Muutosten läpivieminen synnyttää vähemmän muutosvastarintaa, kun he ovat voineet vaikuttaa muutoksee
Tässä laadullisessa toimintatutkimuksessa käytetään tulevaisuusmuotoilun mallia, jossa hyödynnetään sekä ennakoinnin että palvelumuotoilun menetelmiä. Ratkaisuja muutoskyvykkyyteen etsitään pitämällä työpajoja, tekemällä kyselyjä ja toteuttamalla luotaintutkimus sekä haastattelemalla työntekijöitä ja johtajia.
Tutkimuksessa syntyi työkaluja, joiden avulla muutosprosessi toteutetaan suunnitellusti, hallitusti ja osallistaen. Tutkimustuloksista nähdään, että palvelumuotoilulla voidaan tuoda organisaatioon uudenlaista ajattelutapaa, muuttaa toimintakulttuuria sekä vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon ja työntekijäkokemukseen.
Tutkimus osoitti, että palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen vahvistivat muutoskyvykkyyttä. Työntekijäkokemus paranee, kun työntekijät kokevat tulleensa kuulluksi ja pääsevät vaikuttamaan omaan työhönsä. Muutosten läpivieminen synnyttää vähemmän muutosvastarintaa, kun he ovat voineet vaikuttaa muutoksee
Kokoelmat
- Pro gradut [3992]