Huoltajien näkemyksiä kestävyyskasvatuksesta kotikasvatuksessa : ”Se lähtee lasten arjen jutuista ja laajenee globaaliksi ja yhteiskuntaa koskevaksi”.
Peuraniemi, Siiri (2023)
Peuraniemi, Siiri
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739235
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739235
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään kouluikäisten lasten huoltajien näkemyksiä kestävyyskasvatuksesta kodeissa. Tutkimuksen tavoitteena on koota ja eritellä huoltajien kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten he kasvattavat lapsiansa kestävään elämäntapaan ja arvoihin.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineistona tutkimuksessa on puolistrukturoidut haastattelut, joissa on haastateltu kouluikäisten lasten huoltajia. Haastatteluita tehtiin kahdeksan, joihin jokaiseen osallistui huoltajia, joilla on oma kiinnostus kestävyyskasvatukseen. Haastattelut on toteutettu helmikuussa 2022 etähaastatteluina verkossa.
Aineiston analyysitapana on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tulosten käsittely ja tutkimuksen teoriaosa ovat yhteydessä toisissaan ja tulokset on peilattu teoriatietoon tutkimusaiheesta. Aineisto on kategorisoitu käsittelemään tutkimuksen pääteemoja: kasvatuksen arvot, elämäntavat ja kasvatuksen keskustelut. Tutkimusaineisto on monipuolinen. Se tuo kattavasti esille kasvatusaiheita kaikista tutkimuksen teemoista. Analyysin tarkoitus on olla pohtivaa ja erilaisia näkökulmia nostavaa.
Tutkimus tuottaa joukon aiheita, joita kestävyyden osalta kodeissa käsitellään. Tutkimuksessa nousee esille muun muassa perheen asuinpaikan sekä lapsen iän ja kiinnostuksen kohteiden merkitys käsiteltäviin aiheisiin. Myös huoltajan omalla kiinnostuksella kestävyyden aiheesiin on merkitystä.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineistona tutkimuksessa on puolistrukturoidut haastattelut, joissa on haastateltu kouluikäisten lasten huoltajia. Haastatteluita tehtiin kahdeksan, joihin jokaiseen osallistui huoltajia, joilla on oma kiinnostus kestävyyskasvatukseen. Haastattelut on toteutettu helmikuussa 2022 etähaastatteluina verkossa.
Aineiston analyysitapana on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tulosten käsittely ja tutkimuksen teoriaosa ovat yhteydessä toisissaan ja tulokset on peilattu teoriatietoon tutkimusaiheesta. Aineisto on kategorisoitu käsittelemään tutkimuksen pääteemoja: kasvatuksen arvot, elämäntavat ja kasvatuksen keskustelut. Tutkimusaineisto on monipuolinen. Se tuo kattavasti esille kasvatusaiheita kaikista tutkimuksen teemoista. Analyysin tarkoitus on olla pohtivaa ja erilaisia näkökulmia nostavaa.
Tutkimus tuottaa joukon aiheita, joita kestävyyden osalta kodeissa käsitellään. Tutkimuksessa nousee esille muun muassa perheen asuinpaikan sekä lapsen iän ja kiinnostuksen kohteiden merkitys käsiteltäviin aiheisiin. Myös huoltajan omalla kiinnostuksella kestävyyden aiheesiin on merkitystä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3992]