“Oleellisinta on oman maailmankuvan laajentaminen” : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia vaihdosta ja kansainvälistymisestä osana luokanopettajaopintoja
Lainio, Eveliina (2023)
Lainio, Eveliina
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052245752
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052245752
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani kuvaan luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia vaihdosta ja kansainvälistymisestä. Tartuin aiheeseen, koska omien kokemusteni, sekä aiempien tutkimusten mukaan luokanopettajaopiskelijoilla ei ole kovin suurta innostusta lähteä vaihtoon. Tämä ihmetytti minua, sillä kansainvälistyminen nykyajan globalisoituvassa maailmassa on yhä tärkeämpi osa koulutusta sekä koulutodellisuutta. Tämän vuoksi päätin tutkia aihetta tarkemmin Pro gradu -tutkielman muodossa.
Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen kansainvälistymistä opettajankoulutuksessa. Nostan esiin muun muassa interkulttuurisen kompetenssin, monikulttuurisuuden sekä opetustyön monikulttuuristumisen. Pohdin myös uuteen kulttuuriin sopeutumista ja mahdollista kulttuurishokkia.
Tutkielmani tavoitteena on saada tietoa, miten opiskelijat suhtautuvat vaihtoon, millaisia hyötyjä ja esteitä vaihtoon lähtöön liittyy sekä miten tärkeänä opiskelijat pitävät kansainvälistymistä. Vaihdossa olleilta haluan kuulla heidän vaihtonsa aikaisia kokemuksiaan ja löytää syitä, miksi he ovat päättäneet lähteä vaihtoon. Haluan tietää, näyttäytyykö kansainvälistyminen eri tavoin heille, joilla ei ole kokemusta kansainvälistymisestä tai vaihto-opinnoista. Lisäksi minua kiinnostaa, miten luokanopettajaopiskelijat kehittäisivät vaihtoa ja kansainvälistymistä koulutuksessaan.
Tutkimusotteeni on laadullinen, ja tutkimusaineistoni on hankittu kyselylomakkeella. Kyselyyn vastanneet 16 tutkimushenkilöä ovat Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoita. Tutkimushenkilöt edustavat vaihdossa olleita, vaihtoa suunnittelevia sekä heitä, jotka eivät ole suunnitelleet eivätkä lähteneet vaihtoon. Aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan kansainvälistymistä pidetään tärkeänä ja vaihdosta saatuja kokemuksia ainutlaatuisina. Tutkimushenkilöiden mukaan kansainvälistymiskokemus mahdollistaa tutustumisen vieraaseen maahan ja kulttuuriin, uusien ystävyyssuhteiden ja kontaktien luomisen, kielitaidon kehittymisen sekä oman maailmankuvan avartumisen. Aineistosta nousee esiin myös muita tapoja kansainvälistyä. Esteinä vaihdolle koettiin vähäinen kiinnostus, oman kielitaidon vähäisyys, perhesyyt ja taloudelliset asiat. Vaihdon kehittämiseksi opiskelijat pitivät tärkeinä vaihtoon lähtemisen prosessin yksinkertaistamista, tiedotusta, rahoitusta sekä opintojen joustavuutta.
Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen kansainvälistymistä opettajankoulutuksessa. Nostan esiin muun muassa interkulttuurisen kompetenssin, monikulttuurisuuden sekä opetustyön monikulttuuristumisen. Pohdin myös uuteen kulttuuriin sopeutumista ja mahdollista kulttuurishokkia.
Tutkielmani tavoitteena on saada tietoa, miten opiskelijat suhtautuvat vaihtoon, millaisia hyötyjä ja esteitä vaihtoon lähtöön liittyy sekä miten tärkeänä opiskelijat pitävät kansainvälistymistä. Vaihdossa olleilta haluan kuulla heidän vaihtonsa aikaisia kokemuksiaan ja löytää syitä, miksi he ovat päättäneet lähteä vaihtoon. Haluan tietää, näyttäytyykö kansainvälistyminen eri tavoin heille, joilla ei ole kokemusta kansainvälistymisestä tai vaihto-opinnoista. Lisäksi minua kiinnostaa, miten luokanopettajaopiskelijat kehittäisivät vaihtoa ja kansainvälistymistä koulutuksessaan.
Tutkimusotteeni on laadullinen, ja tutkimusaineistoni on hankittu kyselylomakkeella. Kyselyyn vastanneet 16 tutkimushenkilöä ovat Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoita. Tutkimushenkilöt edustavat vaihdossa olleita, vaihtoa suunnittelevia sekä heitä, jotka eivät ole suunnitelleet eivätkä lähteneet vaihtoon. Aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan kansainvälistymistä pidetään tärkeänä ja vaihdosta saatuja kokemuksia ainutlaatuisina. Tutkimushenkilöiden mukaan kansainvälistymiskokemus mahdollistaa tutustumisen vieraaseen maahan ja kulttuuriin, uusien ystävyyssuhteiden ja kontaktien luomisen, kielitaidon kehittymisen sekä oman maailmankuvan avartumisen. Aineistosta nousee esiin myös muita tapoja kansainvälistyä. Esteinä vaihdolle koettiin vähäinen kiinnostus, oman kielitaidon vähäisyys, perhesyyt ja taloudelliset asiat. Vaihdon kehittämiseksi opiskelijat pitivät tärkeinä vaihtoon lähtemisen prosessin yksinkertaistamista, tiedotusta, rahoitusta sekä opintojen joustavuutta.
Kokoelmat
- Pro gradut [3992]