Neurokirurgien mentorointi : etnografinen tutkimus hyvistä ohjauskäytänteistä
Mygrijev, Maarit (2023-05)
Mygrijev, Maarit
Lapin yliopisto
05 / 2023
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052245759
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052245759
Tiivistelmä
Miten neurokirurgien mentorointia voidaan kehittää seuraavalle kirurgisukupolvelle? Tarkastelen tätä vähemmän tunnettua tutkimusaihetta kasvatuspsykologian näkökulmasta opinnäytetyössäni. Tutkimuskontekstina on Helsingin yliopistollisen sairaalan, Oulun yliopistollisen sairaalan ja Kuopion yliopistollisen sairaalan neurokirurgian klinikat. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen etnografinen tutkimus, jossa osa aineistosta kerätään design based -tutkimukselle (DBR, Design Based Reseach) ominaisilla menetelmillä. Aineisto koostuu neljän neurokirurgin haastattelusta sekä työnohjauksessa 2019-2022 olleiden seitsemän neurokirurgin havainnoista ja oivalluksista. Tämä on ensimmäinen kerta, kun neurokirurgeja Suomessa strukturoidusti työnohjataan. Analyysin taustafilosofiana on hermeneuttinen filosofia.
Neurokirurgien mentorointi on lähtökohtaisesti korkeatasoista, ja on tärkeä ymmärtää, miten sen sisältöä voidaan edelleen kehittää, jotta erästä maailman vaativimmista ammateista jaksetaan tehdä. Tulosten mukaan erikoistuvien kokonaisvaltainen kasvu on tärkeä, mitä voidaan tukea minäpystyvyyden tunnistamisella ja resilienssitaitojen avulla. Lisäksi ilmeni, että mentorien ja aktorien henkilökohtaiset ominaisuudet viitoittavat sitä, miten mentorointi onnistuu sekä miten kasvu asiantuntijaksi tapahtuu.
Leikkaussalissa päätöksenteko tapahtuu sekunneissa, mutta asiantuntijaksi kasvu edellyttää vuosia. Sekä mentori että aktori tarvitsevat kasvuunsa itsereflektointia ja kärsivällisyyttä, joita koko yhteisö voi tukea ja ohjata omalta osaltaan. Tutkimustuloksia voidaan käyttää neurokirurgiyhteisön sekä muiden kirurgien erikoisalojen yhteisöjen kulttuurin kehittämiseen ja työhyvinvoinnin edistämiseen.
Neurokirurgien mentorointi on lähtökohtaisesti korkeatasoista, ja on tärkeä ymmärtää, miten sen sisältöä voidaan edelleen kehittää, jotta erästä maailman vaativimmista ammateista jaksetaan tehdä. Tulosten mukaan erikoistuvien kokonaisvaltainen kasvu on tärkeä, mitä voidaan tukea minäpystyvyyden tunnistamisella ja resilienssitaitojen avulla. Lisäksi ilmeni, että mentorien ja aktorien henkilökohtaiset ominaisuudet viitoittavat sitä, miten mentorointi onnistuu sekä miten kasvu asiantuntijaksi tapahtuu.
Leikkaussalissa päätöksenteko tapahtuu sekunneissa, mutta asiantuntijaksi kasvu edellyttää vuosia. Sekä mentori että aktori tarvitsevat kasvuunsa itsereflektointia ja kärsivällisyyttä, joita koko yhteisö voi tukea ja ohjata omalta osaltaan. Tutkimustuloksia voidaan käyttää neurokirurgiyhteisön sekä muiden kirurgien erikoisalojen yhteisöjen kulttuurin kehittämiseen ja työhyvinvoinnin edistämiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [3996]