Taidetyöpajan voima : taideperustainen toimintatutkimus identiteetin ja toimijuuden tukemisesta
Uusitalo, Anne (2023)
Uusitalo, Anne
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052246116
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052246116
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma käsittelee taidetyöpajatoiminnan mahdollisuuksia identiteetin ja toimijuuden tukemiseen. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää taidepedagogista toimintaa, joka vahvistaa osallistujien identiteettiä ja toimijuutta. Tutkimukseen liittyen toteutettiin kaksi eri taidetyöpajakokonaisuutta touko- ja kesäkuun aikana 2021. Niistä ensimmäinen järjestettiin Rovaniemellä maahanmuuttajataustaisille naisille MoniNet monikulttuurikeskuksessa ja toinen Pietarsaaressa musiikkikahvila After Eightin Verstas-työmuodossa mukana oleille nuorille aikuisille.
Tutkimusmetodina tutkimuksessa käytetään taideperustaista toimintatutkimusta. Tutkimuksen tarkentavia kysymyksiä ovat: Minkälainen taiteellinen toiminta tukee osallistujien identiteetin ja toimijuuden vahvistamista? Minkälaista dialogia taidepedagoginen toiminta synnyttää? Ja mikä on ohjaajan rooli toiminnassa? Työpajoissa tapahtunutta toimintaa dokumentoitiin valokuvin ja toiminnan aikana käytyjä keskusteluja äänitettiin. Lisäksi tutkija piti omaa havaintopäiväkirjaa työpajojen aikana ja After Eightin työpajojen osallistujilta kerättiin kirjallista palautetta.
Tutkimusaineiston analyysi tuo esiin kahdeksan toiminnan synnyttämää tulosta. Taidepedagoginen toiminta loi kielirajojen yli ulottuvaa yhteyttä osallistujien kesken, auttoi osallistujia näkemään itsensä uusin silmin, loi onnistumisen kokemuksia ja rohkaisi itseilmaisuun. Edelleen toiminta mahdollisti osallistujien äänen tasapuolisen kuulumisen, yhteisten päätösten tekemisen, loi kulttuuria, jossa keskityttiin toisten kehumiseen ja mahdollisti osallisuuteen perustuvan ryhmädynamiikan syntymisen.
Tutkimuskysymysten avulla määritellään neljä osa-aluetta, joiden kautta voidaan vaikuttaa identiteettiä ja toimijuutta tukevan taidepedagogisen toimintaympäristön muodostumiseen. Näitä ovat taidetehtävän tekniikka, aihe, toteutustapa ja tilassa vallitseva ryhmähenki. Toiminnan aikana käyty dialogi on mahdollista jakaa spontaaniin ja ohjattuun. Tutkimuksen tavoitteita tukevassa taidepedagogisessa toiminnassa ohjaajan rooli vertautuu valmentajapedagogiin. Tutkimuksen johtopäätöksistä muodostetaan puun mallinen viitekehysmalli taidepedagogisesta toimintaympäristöstä, joka edistää identiteetin ja toimijuuden vahvistumista.
Tutkimusmetodina tutkimuksessa käytetään taideperustaista toimintatutkimusta. Tutkimuksen tarkentavia kysymyksiä ovat: Minkälainen taiteellinen toiminta tukee osallistujien identiteetin ja toimijuuden vahvistamista? Minkälaista dialogia taidepedagoginen toiminta synnyttää? Ja mikä on ohjaajan rooli toiminnassa? Työpajoissa tapahtunutta toimintaa dokumentoitiin valokuvin ja toiminnan aikana käytyjä keskusteluja äänitettiin. Lisäksi tutkija piti omaa havaintopäiväkirjaa työpajojen aikana ja After Eightin työpajojen osallistujilta kerättiin kirjallista palautetta.
Tutkimusaineiston analyysi tuo esiin kahdeksan toiminnan synnyttämää tulosta. Taidepedagoginen toiminta loi kielirajojen yli ulottuvaa yhteyttä osallistujien kesken, auttoi osallistujia näkemään itsensä uusin silmin, loi onnistumisen kokemuksia ja rohkaisi itseilmaisuun. Edelleen toiminta mahdollisti osallistujien äänen tasapuolisen kuulumisen, yhteisten päätösten tekemisen, loi kulttuuria, jossa keskityttiin toisten kehumiseen ja mahdollisti osallisuuteen perustuvan ryhmädynamiikan syntymisen.
Tutkimuskysymysten avulla määritellään neljä osa-aluetta, joiden kautta voidaan vaikuttaa identiteettiä ja toimijuutta tukevan taidepedagogisen toimintaympäristön muodostumiseen. Näitä ovat taidetehtävän tekniikka, aihe, toteutustapa ja tilassa vallitseva ryhmähenki. Toiminnan aikana käyty dialogi on mahdollista jakaa spontaaniin ja ohjattuun. Tutkimuksen tavoitteita tukevassa taidepedagogisessa toiminnassa ohjaajan rooli vertautuu valmentajapedagogiin. Tutkimuksen johtopäätöksistä muodostetaan puun mallinen viitekehysmalli taidepedagogisesta toimintaympäristöstä, joka edistää identiteetin ja toimijuuden vahvistumista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4087]