Korkeakouluopiskelijoiden mielikuvat tulevaisuudesta ilmastonmuutoksen kanssa
Heinonen, Tekla (2023)
Heinonen, Tekla
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052246164
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052246164
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa pro gradu -tutkimuksessa tutkittiin, millaisia mielikuvia korkeakouluopiskelijoilla on erilaisista tulevaisuuksista ilmastonmuutoksen kanssa. Lähtökohtana oli oletus ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta hyperobjektina ja syvän ajan ilmiönä, jota voi olla hyvin hankala hahmottaa, koska sen vaikutuksia ei pystytä arkikokemuksilla juurikaan vahvistamaan, vaan täytyy luottaa erilaisiin tilastoihin ja raportteihin. Siksi onkin esitetty, että tarvitaan mielikuvitusta, jotta ilmastonmuutosta voidaan ymmärtää paremmin ja kokonaisvaltaisemmin.
Tutkimuksen aineisto on hankittu eläytymismenetelmällä, jonka mukaisesti korkeakouluopiskelijat kirjoittivat mielikuvitustaan käyttäen kertomuksia kahdesta eri tulevaisuuden skenaariosta. Kertomukset on analysoitu fenomenografisesti. Korkeakouluopiskelijoiden mielikuvat kuvasivat joko sitä, miten kehyskertomuksessa olevaan tulevaisuuteen on päädytty tai sitä, millaiseksi elämä kuvatussa tulevaisuudessa kuvitellaan.
Kertomuksista, joissa ilmastonmuutos on saatu pysäytettyä, muodostettiin viisi mielikuvaa tulevaisuuteen päätymistä koskien: Tehokas yhteistyö, Kriisien hierarkia, Tietoisuus ja asenne, Uudet, kehittyneet teknologiat ja Vähentäminen. Elämää tällaisessa tulevaisuudessa kuvaavia mielikuvia muodostettiin kolme: Muuttunut elämäntapa, Uusi, kestävämpi normaali ja Vanha tuttu elämäntapa. Kertomuksista, joissa ilmastonmuutoksen on annettu karata käsistä, muodostettiin kolme mielikuvaa tulevaisuuteen päätymiseen liittyen: Paljon puhetta, vähän tekoja, Talous edellä ja Energiauudistukset tekemättä. Elämää tällaisessa tulevaisuudessa kuvaavia mielikuvia muodostettiin kahdeksan: Korostunut eriarvoisuus, Vähän spesiaalimpi Suomi, Sään ääri-ilmiöt, Kärsinyt luonto, Kasaantuneet ongelmat, Muuttunut elämäntapa, Synkät näkymät ja Yhteistoiminta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että korkeakouluopiskelijoiden mielikuviin tulevaisuudesta ilmastonmuutoksen kanssa liittyy pelkoa pahimmasta ilmastonmuutoksen edetessä ja toiveita yhtäkkisistä muutoksista, joilla ilmastonmuutos pysäytettäisiin. Ilmastonmuutoksen etenemistä kuvailevat mielikuvat olivat selkeästi negatiivisempia, kuin sen pysäyttämiseen liittyvät, jotka olivat pääosin suhteellisen neutraaleja. Mielikuvissa näkyi myös ilmastonmuutokseen liittyvän luonnontieteellisen tiedon vahva osaaminen, mutta sen yhteiskunnallisten yhteyksien hahmottaminen jäi taka-alalle. Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi ilmastonmuutosta ja korkeakoulujen roolia koskevan keskustelun laajentamisessa.
Tutkimuksen aineisto on hankittu eläytymismenetelmällä, jonka mukaisesti korkeakouluopiskelijat kirjoittivat mielikuvitustaan käyttäen kertomuksia kahdesta eri tulevaisuuden skenaariosta. Kertomukset on analysoitu fenomenografisesti. Korkeakouluopiskelijoiden mielikuvat kuvasivat joko sitä, miten kehyskertomuksessa olevaan tulevaisuuteen on päädytty tai sitä, millaiseksi elämä kuvatussa tulevaisuudessa kuvitellaan.
Kertomuksista, joissa ilmastonmuutos on saatu pysäytettyä, muodostettiin viisi mielikuvaa tulevaisuuteen päätymistä koskien: Tehokas yhteistyö, Kriisien hierarkia, Tietoisuus ja asenne, Uudet, kehittyneet teknologiat ja Vähentäminen. Elämää tällaisessa tulevaisuudessa kuvaavia mielikuvia muodostettiin kolme: Muuttunut elämäntapa, Uusi, kestävämpi normaali ja Vanha tuttu elämäntapa. Kertomuksista, joissa ilmastonmuutoksen on annettu karata käsistä, muodostettiin kolme mielikuvaa tulevaisuuteen päätymiseen liittyen: Paljon puhetta, vähän tekoja, Talous edellä ja Energiauudistukset tekemättä. Elämää tällaisessa tulevaisuudessa kuvaavia mielikuvia muodostettiin kahdeksan: Korostunut eriarvoisuus, Vähän spesiaalimpi Suomi, Sään ääri-ilmiöt, Kärsinyt luonto, Kasaantuneet ongelmat, Muuttunut elämäntapa, Synkät näkymät ja Yhteistoiminta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että korkeakouluopiskelijoiden mielikuviin tulevaisuudesta ilmastonmuutoksen kanssa liittyy pelkoa pahimmasta ilmastonmuutoksen edetessä ja toiveita yhtäkkisistä muutoksista, joilla ilmastonmuutos pysäytettäisiin. Ilmastonmuutoksen etenemistä kuvailevat mielikuvat olivat selkeästi negatiivisempia, kuin sen pysäyttämiseen liittyvät, jotka olivat pääosin suhteellisen neutraaleja. Mielikuvissa näkyi myös ilmastonmuutokseen liittyvän luonnontieteellisen tiedon vahva osaaminen, mutta sen yhteiskunnallisten yhteyksien hahmottaminen jäi taka-alalle. Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi ilmastonmuutosta ja korkeakoulujen roolia koskevan keskustelun laajentamisessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [3973]