Marginaaliverotusmenettely arvonlisäverotuksessa : autoveron ja vientipalautuksen vaikutus veron perusteeseen
Kompuinen, Sofia (2023)
Kompuinen, Sofia
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052548315
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052548315
Tiivistelmä
Vientipalautusjärjestelmä otettiin käyttöön Suomessa 1.1.2010. Vientipalautus on autoveron laskennallinen palautus sellaiselle hakijalle, joka on vienyt ajoneuvon sen omistajana pysyvästi pois Suomesta. Järjestelmä otettiin käyttöön muun muassa EU-oikeuden tavaroiden vapaan liikkuvuuden turvaamiseksi. Lainvalmisteluaineistossa ei otettu kantaa siihen, mikä on vientipalautusjärjestelmän suhde arvonlisäverotukseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten autoveroa ja vientipalautusta käsitellään arvonlisäveron veron perusteessa marginaaliverotusmenettelyä sovellettaessa. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä keskusverolautakunta on antanut ennakkoratkaisun KVL 2022 N 27, jossa se linjaa, että vientipalautus on luettava osaksi veron perustetta marginaaliverotusmenettelyä sovellettaessa. Tämä ratkaisu ei ole lainvoimainen, sillä siitä on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Tätä tutkimusta kirjoitettaessa korkein hallinto-oikeus ei ole vielä antanut ratkaisuaan asiassa.
Tutkimus on toteutettu perinteisen lainopin keinoin. Tutkimusaineistona on käytetty lakia, lainvalmisteluaineistoa sekä oikeuskäytäntöä ja -kirjallisuutta. Tutkimuksessa tehdään myös oikeusvertailua Tanskaan, jossa vastaavan kaltaista asiaa on käsitelty oikeuskäytännössä. Tutkimuksen havaintojen perusteella esitetään de lege ferenda -suosituksia.
Tutkimuksessa havaittiin, ettei voimassa olevan lain nojalla vientipalautusta voida lukea osaksi veron perustetta marginaaliverotusmenettelyä sovellettaessa. Vientipalautus ei ole tuki tai avustus eikä sillä ole suoraa yhteyttä liiketoimeen siten, että sen voitaisiin katsoa olevan osa ostajan ja myyjän sopimaa vastiketta arvonlisäverolain nojalla. Tämä päätelmä perustuu siihen, että vientipalautus maksetaan ajoneuvon Suomesta viennin ja liikennerekisteristä poistamisen perusteella, eikä sen perusteella, että on tapahtunut luovutus. Tutkimuksessa esitetään kuitenkin de lege ferenda -suositus, jonka mukaan lakiin tulisi ottaa säännös, jonka nojalla vientipalautus luettaisiin osaksi saatua vastiketta autoveron piilevän hintarasituksen muuttuessa. Tällä hetkellä voimassa olevan lainsäädännön nojalla voitollinen toiminta saadaan näyttämään tappiolliselta tai vähemmän kannattavalta vientipalautuksen ansiosta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten autoveroa ja vientipalautusta käsitellään arvonlisäveron veron perusteessa marginaaliverotusmenettelyä sovellettaessa. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä keskusverolautakunta on antanut ennakkoratkaisun KVL 2022 N 27, jossa se linjaa, että vientipalautus on luettava osaksi veron perustetta marginaaliverotusmenettelyä sovellettaessa. Tämä ratkaisu ei ole lainvoimainen, sillä siitä on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Tätä tutkimusta kirjoitettaessa korkein hallinto-oikeus ei ole vielä antanut ratkaisuaan asiassa.
Tutkimus on toteutettu perinteisen lainopin keinoin. Tutkimusaineistona on käytetty lakia, lainvalmisteluaineistoa sekä oikeuskäytäntöä ja -kirjallisuutta. Tutkimuksessa tehdään myös oikeusvertailua Tanskaan, jossa vastaavan kaltaista asiaa on käsitelty oikeuskäytännössä. Tutkimuksen havaintojen perusteella esitetään de lege ferenda -suosituksia.
Tutkimuksessa havaittiin, ettei voimassa olevan lain nojalla vientipalautusta voida lukea osaksi veron perustetta marginaaliverotusmenettelyä sovellettaessa. Vientipalautus ei ole tuki tai avustus eikä sillä ole suoraa yhteyttä liiketoimeen siten, että sen voitaisiin katsoa olevan osa ostajan ja myyjän sopimaa vastiketta arvonlisäverolain nojalla. Tämä päätelmä perustuu siihen, että vientipalautus maksetaan ajoneuvon Suomesta viennin ja liikennerekisteristä poistamisen perusteella, eikä sen perusteella, että on tapahtunut luovutus. Tutkimuksessa esitetään kuitenkin de lege ferenda -suositus, jonka mukaan lakiin tulisi ottaa säännös, jonka nojalla vientipalautus luettaisiin osaksi saatua vastiketta autoveron piilevän hintarasituksen muuttuessa. Tällä hetkellä voimassa olevan lainsäädännön nojalla voitollinen toiminta saadaan näyttämään tappiolliselta tai vähemmän kannattavalta vientipalautuksen ansiosta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]