Kertakäyttötavaraa ja perintökalleuksia : kuluttajien kokemuksia vaatteiden käyttöiästä
Hiltunen, Elina (2023)
Hiltunen, Elina
Lapin yliopisto
2023
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151942
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151942
Tiivistelmä
Vaateteollisuuteen liittyy paljon ekologisia ja eettisiä ongelmia. Etenkin pikamuotia valmistetaan kehittyvissä maissa ympäristön ja työntekijöiden hyvinvoinnin kustannuksella. Kuluttajat voivat omalta osaltaan vähentää vaateteollisuuden negatiivisia vaikutuksia kuluttamalla mahdollisimman vähän vaatteita ja käyttämällä samoja vaatteita mahdollisimman pitkään. Valmistaja vaikuttaa valinnoillaan vaatteen käyttöikään, mutta lopullinen päätös vaatteen käytöstä poistamisesta on kuluttajalla. Siksi tämän tutkimuksen aiheena on vaatteiden käyttöikä kuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa kuluttajien kokemuksia vaatteiden käyttöiästä.
Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty Webropol-ohjelmalla laaditulla Internet-kyselyllä. Kysely sisälsi paljon avoimia kysymyksiä, jotta kuluttajat voisivat kirjoittaa pitkiä ja haastattelumaisia vastauksia. Kysely oli avoinna kaksi viikkoa ja siihen tuli 62 vastausta. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten perusteella kuluttajat kokevat vaatteiden käyttöiässä olevan huomattavaa vaihtelua. Materiaalin ja vaatehuollon koetaan vaikuttavan eniten vaatteiden absoluuttiseen käyttöikään. Vartalon ja elämäntilanteen muutosten taas koetaan vaikuttavan eniten vaatteiden suhteelliseen käyttöikään. Aineiston perusteella seuraavat tekijät mahdollistavat vaatteiden pitkän käyttöiän: helppohoitoisuus ja korjattavuus, vartalon muutoksiin mukautuminen, monikäyttöisyys, käytännöllisyys ja mukavuus, muodin/tyylin muuttumisen kesto sekä laadukas valmistus ja materiaali. Tässä tutkimuksessa vartalon ja elämäntilanteen muutokset painottuvat hieman aiempia tutkimuksia enemmän, mutta yleisesti ottaen tutkimustulokset tukevat aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty Webropol-ohjelmalla laaditulla Internet-kyselyllä. Kysely sisälsi paljon avoimia kysymyksiä, jotta kuluttajat voisivat kirjoittaa pitkiä ja haastattelumaisia vastauksia. Kysely oli avoinna kaksi viikkoa ja siihen tuli 62 vastausta. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten perusteella kuluttajat kokevat vaatteiden käyttöiässä olevan huomattavaa vaihtelua. Materiaalin ja vaatehuollon koetaan vaikuttavan eniten vaatteiden absoluuttiseen käyttöikään. Vartalon ja elämäntilanteen muutosten taas koetaan vaikuttavan eniten vaatteiden suhteelliseen käyttöikään. Aineiston perusteella seuraavat tekijät mahdollistavat vaatteiden pitkän käyttöiän: helppohoitoisuus ja korjattavuus, vartalon muutoksiin mukautuminen, monikäyttöisyys, käytännöllisyys ja mukavuus, muodin/tyylin muuttumisen kesto sekä laadukas valmistus ja materiaali. Tässä tutkimuksessa vartalon ja elämäntilanteen muutokset painottuvat hieman aiempia tutkimuksia enemmän, mutta yleisesti ottaen tutkimustulokset tukevat aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]