Kaksoisuralla olevien jääkiekkoilijoiden kokemuksia urheilu- ja opiskelumotivaatiosta
Hautala, Tomi (2023)
Hautala, Tomi
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151971
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151971
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen urheilulukiossa opiskelevien nuorten jääkiekkoilijoiden kokemuksia heidän urheilu- ja opiskelumotivaatiostaan, sekä nuorten kokemuksiaan kaksoisuran merkityksestä heidän motivaatioonsa. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella nuorten jääkiekkoilijoiden henkilökohtaisia kokemuksia.
Tutkimuksen aineisto koostuu lomakehaastatteluista, jotka ovat kerätty urheilulukiossa opiskelevilta jääkiekkoilijoilta. Haastateltavat yhdistävät tavoitteellisen urheilun ja opiskelun toisella asteella. Analysoin aineistoa teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kaksoisurasta, erityisesti toisella asteella, ja urheiluun liittyvistä siirtymävaiheista, sekä motivaatiosta. Motivaatiota tarkastelen yhdistämällä itsemääräämisteorian, tavoiteorientaatioteorian ja motivaatioilmaston näkökulmat.
Kaksoisuralla olevien jääkiekkoilijoiden kokemukset motivaatiostaan niin opiskeluakuin urheilua kohtaan rakentuvat pääsääntöisesti ulkoisten tekijöiden varaan. Tutkimukseen osallistuneet haastateltavat kokevat koulun tuen ja vaikutusmahdollisuuksien olevan hyviä, kun taas urheilussa tuki ja vaikutusmahdollisuudet koetaan vähäisinä. Tuloksissa nousseet kokemukset haasteista motivaatioon ja kaksoisuraan liittyen ovat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tulokset osoittavat ajanpuutteen ja uupumuksen vaikutta-
van negatiivisesti nuorten motivaatioon. Nämä haasteet ilmenevät haastateltavien mukaan lähinnä opiskeluissa, ja ne johtavat väsymykseen koulussa sekä tehtävien tekemättä
jättämiseen. Tutkimus osoittaa, että nuoret ovat motivoituneempia urheilemiseen kuin opiskeluun, ja että nuorten kokema motivaatio rakentuu niin opiskeluissa, kuin urheilussa vahvasti ulkoisten palkkioiden varaan.
Tutkimuksen aineisto koostuu lomakehaastatteluista, jotka ovat kerätty urheilulukiossa opiskelevilta jääkiekkoilijoilta. Haastateltavat yhdistävät tavoitteellisen urheilun ja opiskelun toisella asteella. Analysoin aineistoa teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kaksoisurasta, erityisesti toisella asteella, ja urheiluun liittyvistä siirtymävaiheista, sekä motivaatiosta. Motivaatiota tarkastelen yhdistämällä itsemääräämisteorian, tavoiteorientaatioteorian ja motivaatioilmaston näkökulmat.
Kaksoisuralla olevien jääkiekkoilijoiden kokemukset motivaatiostaan niin opiskeluakuin urheilua kohtaan rakentuvat pääsääntöisesti ulkoisten tekijöiden varaan. Tutkimukseen osallistuneet haastateltavat kokevat koulun tuen ja vaikutusmahdollisuuksien olevan hyviä, kun taas urheilussa tuki ja vaikutusmahdollisuudet koetaan vähäisinä. Tuloksissa nousseet kokemukset haasteista motivaatioon ja kaksoisuraan liittyen ovat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tulokset osoittavat ajanpuutteen ja uupumuksen vaikutta-
van negatiivisesti nuorten motivaatioon. Nämä haasteet ilmenevät haastateltavien mukaan lähinnä opiskeluissa, ja ne johtavat väsymykseen koulussa sekä tehtävien tekemättä
jättämiseen. Tutkimus osoittaa, että nuoret ovat motivoituneempia urheilemiseen kuin opiskeluun, ja että nuorten kokema motivaatio rakentuu niin opiskeluissa, kuin urheilussa vahvasti ulkoisten palkkioiden varaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]