Huippu-urheilevien luokanopettajien kokemuksia opettajuudestaan
Kärkkäinen, Jessika (2023)
Kärkkäinen, Jessika
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151977
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151977
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen, minkälaisia kokemuksia huippu-urheilevilla luokanopettajilla on opettajuudestaan. Tutkimuksen keskeiset käsitteet ovat huippu-urheilu ja opettajuus. Tutkielmassa luodataan sitä, mitä huippu-urheilu vaatii urheilevilta opettajilta. Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella, joka linkittyy fenomenologiseen tutkimusmetodologiaan. Tutkimusaineisto on kerätty verkkomuotoisen kyselylomakkeen avulla.
Tutkimustuloksissa korostui vahvasti tutkittavien motivaatio sekä pesäpalloa että opettajuutta kohtaan. Huippu-urheilulla on koettu olevan vaikutusta opettajuuteen, se on osa identiteettiä, arkea sekä motivaatiota. Opettajan työllä on myös koettu olevan vaikutusta pesäpallon pelaamisen, koska työpäivien rakenne ja loma-ajat mahdollistavat kilpatasolla pelaamisen. Huippu-urheilu näkyy opettajan ammatissa esimerkiksi, että arki on rakennettu urheilun, levon ja terveellisten elämäntapojen ympärille. Se antaa voimavaroja, joiden avulla kahden ammatin yhdistäminen onnistuu. Urheilussa ja opettajuudessa eniten motivoi onnistumisen elämykset omista ja muiden suorituksista. Motivoivaksi koettiin myös, kun sai oivaltaa uutta joko joukkueen tai oppilaiden kanssa.
Tutkielman johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että huippu-urheilevat opettajat kokevat samankaltaisia asioita opettajuudesta. Urheilulla koetaan olevan suuri vaikutus omaan ammattiin, identiteettiin sekä arjen rakentamiseen. Huippu-urheilun koetaan tuovan paljon positiivisia tunteita ja asioita elämään, vaikka työn ja vapaa-ajan yhdistäminen onkin välillä haasteellista.
Tutkimustuloksissa korostui vahvasti tutkittavien motivaatio sekä pesäpalloa että opettajuutta kohtaan. Huippu-urheilulla on koettu olevan vaikutusta opettajuuteen, se on osa identiteettiä, arkea sekä motivaatiota. Opettajan työllä on myös koettu olevan vaikutusta pesäpallon pelaamisen, koska työpäivien rakenne ja loma-ajat mahdollistavat kilpatasolla pelaamisen. Huippu-urheilu näkyy opettajan ammatissa esimerkiksi, että arki on rakennettu urheilun, levon ja terveellisten elämäntapojen ympärille. Se antaa voimavaroja, joiden avulla kahden ammatin yhdistäminen onnistuu. Urheilussa ja opettajuudessa eniten motivoi onnistumisen elämykset omista ja muiden suorituksista. Motivoivaksi koettiin myös, kun sai oivaltaa uutta joko joukkueen tai oppilaiden kanssa.
Tutkielman johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että huippu-urheilevat opettajat kokevat samankaltaisia asioita opettajuudesta. Urheilulla koetaan olevan suuri vaikutus omaan ammattiin, identiteettiin sekä arjen rakentamiseen. Huippu-urheilun koetaan tuovan paljon positiivisia tunteita ja asioita elämään, vaikka työn ja vapaa-ajan yhdistäminen onkin välillä haasteellista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]