"En ikinä kuullut kenenkään opettajan sanovan sanaa sateenkaariperhe." : sateenkaariperheissä kasvaneiden kokemuksia opettajien suhtautumisesta heidän perheisiinsä
Luoto, Pilvi (2023)
Luoto, Pilvi
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151981
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151981
Tiivistelmä
Tämä laadullinen tutkimus käsittelee sateenkaariperheissä kasvaneiden kokemuksia opettajien suhtautumisesta heidän perheisiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia sateenkaariperheissä kasvaneilla on peruskoulun ja/tai toisen asteen opettajien erilaisista suhtautumistavoista sekä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Tutkimus pyrkii tuottamaan lisää tietoa opettajille sateenkaariperheiden kanssa toimimiseen koulun arjessa.
Tutkimus toteutettiin fenomenologisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistujat ovat lapsuudessaan tai nuoruudessaan sateenkaariperheessä kasvaneita henkilöitä. Tutkimusaineisto koostuu yhdestä haastattelusta sekä viidestä kyselylomakevastauksesta. Tutkimusaineiston analyysissa hyödynnän aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Tutkimustulosten mukaan sateenkaariperheissä kasvaneilla on pääosin positiivisia ja neutraaleja kokemuksia opettajien suhtautumisesta heidän perheisiinsä. Opettajat eivät ole reagoineet perhemuodon tullessa ilmi erityisen negatiivisesti tai positiivisesti. Opettajat toimivat luontevasti kohdatessaan erilaisia perheitä. Myös kodin ja koulun välinen yhteistyö sateenkaariperheiden kanssa on ollut sujuvaa. Sateenkaariperheissä kasvaneet eivät ole saaneet neuvoja omasta perheestään kertomiseen ulkopuolisille. Vanhemmat ovat olleet vastuussa siitä, että kertovatko he perheestä opettajille ja millä tavalla.
Tuloksista selviää sateenkaariperheisiin kohdistuva ennakko-oletus liittyen heidän uskonnot-tomuuteensa. Havaitsin, että sateenkaariperheet ovat näkymättömiä koulun arjessa ja opetuksessa. Tutkimusta ja tietoa tarvitaan lisää, jotta perheiden moninaisuus huomioitaisiin koulussa entistä paremmin.
Tutkimus toteutettiin fenomenologisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistujat ovat lapsuudessaan tai nuoruudessaan sateenkaariperheessä kasvaneita henkilöitä. Tutkimusaineisto koostuu yhdestä haastattelusta sekä viidestä kyselylomakevastauksesta. Tutkimusaineiston analyysissa hyödynnän aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Tutkimustulosten mukaan sateenkaariperheissä kasvaneilla on pääosin positiivisia ja neutraaleja kokemuksia opettajien suhtautumisesta heidän perheisiinsä. Opettajat eivät ole reagoineet perhemuodon tullessa ilmi erityisen negatiivisesti tai positiivisesti. Opettajat toimivat luontevasti kohdatessaan erilaisia perheitä. Myös kodin ja koulun välinen yhteistyö sateenkaariperheiden kanssa on ollut sujuvaa. Sateenkaariperheissä kasvaneet eivät ole saaneet neuvoja omasta perheestään kertomiseen ulkopuolisille. Vanhemmat ovat olleet vastuussa siitä, että kertovatko he perheestä opettajille ja millä tavalla.
Tuloksista selviää sateenkaariperheisiin kohdistuva ennakko-oletus liittyen heidän uskonnot-tomuuteensa. Havaitsin, että sateenkaariperheet ovat näkymättömiä koulun arjessa ja opetuksessa. Tutkimusta ja tietoa tarvitaan lisää, jotta perheiden moninaisuus huomioitaisiin koulussa entistä paremmin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4252]