Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Kuin harrastus, päivän piristys" : lukiolaisten käsityksiä kuvataiteesta oppiaineena

Pitkänen, Pulmu (2023)

 
Avaa tiedosto
Pitkanen_Pulmu.pdf (1.194Mt)
Lataukset: 


Pitkänen, Pulmu
Lapin yliopisto
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552508
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan lukiolaisten käsityksiä kuvataiteesta koulun oppiaineena. Tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksenantoja lukiolaiset antavat kuvataiteelle oppiaineena ja millaisia erilaisia variaatioita tutkielmaan osallistuneiden lukiolaisten käsityksissä esiintyy.

Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kuvataiteen ja sen opetuksen historiallisten taustojen lyhyestä kartoituksesta, kuvataiteen oppiaineelle sekä sen edeltäjille ominaisten piirteiden, kuvataideopetuksen toteutusmallien sekä lukiolaisuuteen liittyvän tiedon tarkastelusta. Lisäksi osana tutkielman empiiristä toteutusta tarkastellaan myös lyhyesti käsitysten ja merkitysten olemusta teorian valossa.

Tutkimusotteena on hyödynnetty fenomenografiaa. Tutkielman tekoa ohjasi yksi pääkysymys ja kolme alatutkimuskysymystä, joiden avulla aineistoa analysoitiin. Aineisto kerättiin verkkomuotoisen kyselylomakkeen muodossa 56 lukiolaiselta keväällä 2021 pohjoissuomalaisessa lukiossa, jossa on myös erillinen kuvataidelinja. Kyselyyn osallistui sekä kuvataidepainotteista että normaalia lukion oppimäärää suorittavia lukiolaisia. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.

Tutkielman tulosten mukaan lukiolaisten käsityksissä kuvataiteesta oppiaineena painottuu kuvataiteen tekniikoiden ja ilmaisukeinojen opiskelu sekä oppiaineen luonne muun muassa rentona, vapaana ja tasapainottavana oppiaineena. Lukiolaiset näkevät oppiaineen olevan pääosin hyödyllinen ja tarpeellinen ja valtaosalle vastaajista se on mieluinen oppiaine. Lukiolaisten käsityksissä on löydettävissä yhteneväisyyksiä kuvaamataidon sekä modernin taiteen ajatusmallien kanssa. Lisäksi tutkielma osoittaa, että kuvataide on lukiolaisille merkityksellinen oppiaine, jolle osana koulun oppiainekirjoa on tarvetta.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4819]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste