"Kuin harrastus, päivän piristys" : lukiolaisten käsityksiä kuvataiteesta oppiaineena
Pitkänen, Pulmu (2023)
Pitkänen, Pulmu
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552508
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552508
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan lukiolaisten käsityksiä kuvataiteesta koulun oppiaineena. Tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksenantoja lukiolaiset antavat kuvataiteelle oppiaineena ja millaisia erilaisia variaatioita tutkielmaan osallistuneiden lukiolaisten käsityksissä esiintyy.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kuvataiteen ja sen opetuksen historiallisten taustojen lyhyestä kartoituksesta, kuvataiteen oppiaineelle sekä sen edeltäjille ominaisten piirteiden, kuvataideopetuksen toteutusmallien sekä lukiolaisuuteen liittyvän tiedon tarkastelusta. Lisäksi osana tutkielman empiiristä toteutusta tarkastellaan myös lyhyesti käsitysten ja merkitysten olemusta teorian valossa.
Tutkimusotteena on hyödynnetty fenomenografiaa. Tutkielman tekoa ohjasi yksi pääkysymys ja kolme alatutkimuskysymystä, joiden avulla aineistoa analysoitiin. Aineisto kerättiin verkkomuotoisen kyselylomakkeen muodossa 56 lukiolaiselta keväällä 2021 pohjoissuomalaisessa lukiossa, jossa on myös erillinen kuvataidelinja. Kyselyyn osallistui sekä kuvataidepainotteista että normaalia lukion oppimäärää suorittavia lukiolaisia. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkielman tulosten mukaan lukiolaisten käsityksissä kuvataiteesta oppiaineena painottuu kuvataiteen tekniikoiden ja ilmaisukeinojen opiskelu sekä oppiaineen luonne muun muassa rentona, vapaana ja tasapainottavana oppiaineena. Lukiolaiset näkevät oppiaineen olevan pääosin hyödyllinen ja tarpeellinen ja valtaosalle vastaajista se on mieluinen oppiaine. Lukiolaisten käsityksissä on löydettävissä yhteneväisyyksiä kuvaamataidon sekä modernin taiteen ajatusmallien kanssa. Lisäksi tutkielma osoittaa, että kuvataide on lukiolaisille merkityksellinen oppiaine, jolle osana koulun oppiainekirjoa on tarvetta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kuvataiteen ja sen opetuksen historiallisten taustojen lyhyestä kartoituksesta, kuvataiteen oppiaineelle sekä sen edeltäjille ominaisten piirteiden, kuvataideopetuksen toteutusmallien sekä lukiolaisuuteen liittyvän tiedon tarkastelusta. Lisäksi osana tutkielman empiiristä toteutusta tarkastellaan myös lyhyesti käsitysten ja merkitysten olemusta teorian valossa.
Tutkimusotteena on hyödynnetty fenomenografiaa. Tutkielman tekoa ohjasi yksi pääkysymys ja kolme alatutkimuskysymystä, joiden avulla aineistoa analysoitiin. Aineisto kerättiin verkkomuotoisen kyselylomakkeen muodossa 56 lukiolaiselta keväällä 2021 pohjoissuomalaisessa lukiossa, jossa on myös erillinen kuvataidelinja. Kyselyyn osallistui sekä kuvataidepainotteista että normaalia lukion oppimäärää suorittavia lukiolaisia. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkielman tulosten mukaan lukiolaisten käsityksissä kuvataiteesta oppiaineena painottuu kuvataiteen tekniikoiden ja ilmaisukeinojen opiskelu sekä oppiaineen luonne muun muassa rentona, vapaana ja tasapainottavana oppiaineena. Lukiolaiset näkevät oppiaineen olevan pääosin hyödyllinen ja tarpeellinen ja valtaosalle vastaajista se on mieluinen oppiaine. Lukiolaisten käsityksissä on löydettävissä yhteneväisyyksiä kuvaamataidon sekä modernin taiteen ajatusmallien kanssa. Lisäksi tutkielma osoittaa, että kuvataide on lukiolaisille merkityksellinen oppiaine, jolle osana koulun oppiainekirjoa on tarvetta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]