Kiusaamista selittävät tekijät, kiusaajan näkökulma
Molkoselkä, Emma (2023-05-30)
Molkoselkä, Emma
Lapin yliopisto
30.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060352435
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060352435
Tiivistelmä
Koulukiusaaminen on valitettavasti aina ajankohtainen ilmiö. Koulukiusaamista on tutkittu paljon, ja esille on nostettu tietoa eri näkökulmista. Koulukiusaamiseen liittyy valtavasti eri tekijöitä, jotka omalta osaltaan joko edesauttavat tai vähentävät koulukiusaamisen esiintymistä. Koulukiusaaminen on aiheena vielä joltain osin tabu, ja siihen liittyy hyvin paljon yksilöiden kokemia arkoja tunteita. Koulukiusaamista on pyritty tutkimaan pohtimalla siihen liittyviä tekijöitä, ja myös niitä kyseisiä tekijöitä käsittelemällä. Vain täten voidaan ymmärtää ne syyt tavoitteet ja motiivit, joita koulukiusaamistoiminnan takana piilee. Tämän pro gradu -tutkielman on tarkoitus nostaa esille kiusaajan näkökulma koulukiusaamisilmiöön, ja käsitellä niitä tekijöitä, joiden kautta kiusaajat selittävät kiusaamistoimintaansa.
Tarkastelen siis tutkimuksessani, mitä koulukiusaamista selittäviä tekijöitä aikoinaan koulukiusanneet nostavat esille. Toteutan tutkimukseni kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille kiusaajien näkökulmaa tutkittavaan ilmiöön: Miten tutkittavat (aikoinaan koulukiusanneet) selittävät omaa kiusaamistoimintaansa. Tutkimuksen tarkoituksena on tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä monipuolisesti, ja täten ennaltaehkäistä koulukiusaamista.
Tutkimukseni on narratiivinen tutkimus, jossa käytän aineiston analysointimenetelminä narratiivista- sekä narratiivien analysointimenetelmää. Tutkimukseni aineistona käytin kahdeksalta henkilöltä saamiani kirjoitelmia. Käsittelin ensin jokaisen kirjoitelman omana yksittäisenä tekstinä, ja sen jälkeen käsittelin tekstejä yhtenä isona aineistona. Ensimmäisessä käsittelykohdassa nostin esille jokaisen yksilöllisen kokemustiedon koulukiusaamiseen ja sitä selittäviin tekijöihin liittyen. Kappaleen lopuksi kokosin kirjoitelmista esille nostetut huomiot taulukkomuotoon. Toisessa käsittelykohdassa nostin esille pari kirjoitelmia yhdistävää teemaa, joita käsittelin tarkemmin.
Tutkimustuloksissa nousi esille koulukiusaamista selittävinä tekijöinä ryhmäpaine, yksilön oma paha olo, kateus sekä itsetunto-ongelmat ja yksilön perheongelmat sekä kotoa opittu käytösmalli. Tutkimustulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, ja niitä voidaan käsitellä eri kiusaamisilmiöön liittyvien teoreettisten selitysmallien kautta. Tutkimukseni on osa koulukiusaamistutkimusten laajaa kirjoa, ja se tuo esille yksilöllisen palan kokemustiedosta koulukiusaamisen kentällä.
Tarkastelen siis tutkimuksessani, mitä koulukiusaamista selittäviä tekijöitä aikoinaan koulukiusanneet nostavat esille. Toteutan tutkimukseni kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille kiusaajien näkökulmaa tutkittavaan ilmiöön: Miten tutkittavat (aikoinaan koulukiusanneet) selittävät omaa kiusaamistoimintaansa. Tutkimuksen tarkoituksena on tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä monipuolisesti, ja täten ennaltaehkäistä koulukiusaamista.
Tutkimukseni on narratiivinen tutkimus, jossa käytän aineiston analysointimenetelminä narratiivista- sekä narratiivien analysointimenetelmää. Tutkimukseni aineistona käytin kahdeksalta henkilöltä saamiani kirjoitelmia. Käsittelin ensin jokaisen kirjoitelman omana yksittäisenä tekstinä, ja sen jälkeen käsittelin tekstejä yhtenä isona aineistona. Ensimmäisessä käsittelykohdassa nostin esille jokaisen yksilöllisen kokemustiedon koulukiusaamiseen ja sitä selittäviin tekijöihin liittyen. Kappaleen lopuksi kokosin kirjoitelmista esille nostetut huomiot taulukkomuotoon. Toisessa käsittelykohdassa nostin esille pari kirjoitelmia yhdistävää teemaa, joita käsittelin tarkemmin.
Tutkimustuloksissa nousi esille koulukiusaamista selittävinä tekijöinä ryhmäpaine, yksilön oma paha olo, kateus sekä itsetunto-ongelmat ja yksilön perheongelmat sekä kotoa opittu käytösmalli. Tutkimustulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, ja niitä voidaan käsitellä eri kiusaamisilmiöön liittyvien teoreettisten selitysmallien kautta. Tutkimukseni on osa koulukiusaamistutkimusten laajaa kirjoa, ja se tuo esille yksilöllisen palan kokemustiedosta koulukiusaamisen kentällä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]