Kirjaa ei ole kansiin katsominen? : lukion Forum historia -oppikirjasarjan kansikuvien semioottiset merkitykset
Lepistö, Niklas (2023)
Lepistö, Niklas
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552584
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552584
Tiivistelmä
Tärkeydestään ja näkyvyydestään huolimatta kirjojen kansikuvituksia ei ole tutkittu kovinkaan paljoa. Käytän semiotiikkaan perustuvaa menetelmää tutkiakseni, millaisia semioottisia merkityksiä Otavan vuonna 2022 julkaistussa kuusiosaisessa lukion Forum historia -kirjasarjan kansikuvituksissa on. Perustan suurimman osan tulkinnoistani ja semioottisesta teoriasta pääasiassa Stuart Hallin ja Daniel Chandlerin teoksille, mutta käytän apunanimyös esimerkiksi ammattikuvittajien käytännön teoriakirjallisuutta.
Semiotiikka on teoriana mielenkiintoinen, mutta hankalasti lähestyttävä. Tutkielman toissijaisena tarkoituksena pohdin, mikä on semiotiikan anti ja voisiko sitä mahdollisesti myös soveltaa kouluopetuksessa. Opetushallitus alleviivaa kuvanlukutaidon ja kuvantulkinnan osuutta lukio-opetuksessa ottamatta kuitenkaan kantaa siihen, miten sitä opetettaisiin. Vääränlaisten kuvantulkintaharjoitusten myötä oppilaalle voi syntyä ajatus kuvantulkinnan mielivaltaisuudesta.
Tuloksissani käy ilmi, että Forum kirjasarjan kansikuvitukset anakronisesti vertailevat menneisyyttä ja nykyisyyttä. Niissä luodaan kuva nykypäivän nuoresta toimijasta, joka murtaa yksilön ja yhteiskunnan historiallisia normeja ja joka on yhteiskunnallisen muutoksen voimavara. Kansikuvat lisäksi vahvistavat hiljaisia kulttuurisia myyttejä nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksista, sekä sivuuttavat ne radikaalit toimet ja konfliktit, joilla nykytilanteeseen on päästy. Kansikuvat saattavatkin näyttäytyä nykypäivän poliittisessa ilmapiirissä jopa vanhentuneilta tai naiiveilta.
Lisäksi avaan semiotiikan käyttötarkoitusta ja antia kouluopetuksessa. Semioottisten merkkien tulkinta perustuu merkkien jaetulle kulttuuriselle ymmärrykselle, jonka puute hankaloittaa kuva-analyysiä. On ymmärrettävä, millaisia tekstejä koululaisille voidaan tarjota analysoitavaksi, ja mihin asioihin teksteissä kannattaa kiinnittää huomiota. Semiotiikan perusolettamus on se, että intuitiiviset ja luonnolliset tulkinnat ovat yleensä oikeita. Suhtaudun semiotiikkaan siis siten, että se tarkentaa ja nopeuttaa tulkintoja.
Semiotiikka on teoriana mielenkiintoinen, mutta hankalasti lähestyttävä. Tutkielman toissijaisena tarkoituksena pohdin, mikä on semiotiikan anti ja voisiko sitä mahdollisesti myös soveltaa kouluopetuksessa. Opetushallitus alleviivaa kuvanlukutaidon ja kuvantulkinnan osuutta lukio-opetuksessa ottamatta kuitenkaan kantaa siihen, miten sitä opetettaisiin. Vääränlaisten kuvantulkintaharjoitusten myötä oppilaalle voi syntyä ajatus kuvantulkinnan mielivaltaisuudesta.
Tuloksissani käy ilmi, että Forum kirjasarjan kansikuvitukset anakronisesti vertailevat menneisyyttä ja nykyisyyttä. Niissä luodaan kuva nykypäivän nuoresta toimijasta, joka murtaa yksilön ja yhteiskunnan historiallisia normeja ja joka on yhteiskunnallisen muutoksen voimavara. Kansikuvat lisäksi vahvistavat hiljaisia kulttuurisia myyttejä nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksista, sekä sivuuttavat ne radikaalit toimet ja konfliktit, joilla nykytilanteeseen on päästy. Kansikuvat saattavatkin näyttäytyä nykypäivän poliittisessa ilmapiirissä jopa vanhentuneilta tai naiiveilta.
Lisäksi avaan semiotiikan käyttötarkoitusta ja antia kouluopetuksessa. Semioottisten merkkien tulkinta perustuu merkkien jaetulle kulttuuriselle ymmärrykselle, jonka puute hankaloittaa kuva-analyysiä. On ymmärrettävä, millaisia tekstejä koululaisille voidaan tarjota analysoitavaksi, ja mihin asioihin teksteissä kannattaa kiinnittää huomiota. Semiotiikan perusolettamus on se, että intuitiiviset ja luonnolliset tulkinnat ovat yleensä oikeita. Suhtaudun semiotiikkaan siis siten, että se tarkentaa ja nopeuttaa tulkintoja.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4577]