Ope vaihtaa vapaalle : miten luokanopettajat rajaavat työaikaansa?
Raappana, Karoliina (2023)
Raappana, Karoliina
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252432
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252432
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää ala-asteen opettajien kokemuksia työajan rajaamisesta ja vapaa-ajalle siirtymisestä. Tutkimus tarkastelee sitä, miten opettajat hallitsevat työn ja vapaa-ajan välistä rajaa. Selvitän myös rajaamiseen vaikuttavia tekijöitä ja sitä, mitkä työhön liittyvät asiat siirtyvät vapaa-ajalle. Teoreettisena viitekehyksenä on työstä palautumisen ponnistelu-palautumismalli. Lisäksi käsittelen työn ja vapaa-ajan rajanhallintaa boundary-teorian kautta. Tutkimus on fenomenologinen ja aineiston tiedonlähteenä ovat opettajat ja heidän omat kokemuksensa työn ja vapaa-ajan rajanhallinnasta. Tutkimuksen aineisto on kerätty alakoulun opettajille suunnatussa sosiaalisen median ryhmässä jaetulla laadullisella kyselylomakkeella, johon vastasi 59 alakoulun opettajaa. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisesti teemoittelun avulla.
Tulosten perusteella opettajat eivät tee usein töitä vapaa-ajallaan, mutta ajatukset kulkeutuvat töistä yksityiselämään useammin. Vapaalla tehtävät työtehtävät koskevat opetuksen suunnittelua ja valmistelua, viestintää, arviointia ja asiakirjoja. Viestintään ja teknologiaan liittyvät työtehtävät, sekä asiakirjat kuuluivat vapaa-ajalta rajatuimpiin työtehtäviin. Töitä tehtiin vapaa-ajalla pakon vuoksi tai omasta valinnasta. Työhön liittyvä ajattelu suuntautui tulevaan, oppilaisiin, menneisiin ja huoliajatuksiin. Opettajat kannattavat työn autonomiaa, mutta ovat taipuvaisia ainakin osittaiseen segmentointiin ja noudattavat segmentaatioperiaatteitaan. Rajaamista helpottavat itse luodut rajat, sekä sosiaaliset tekijät ja rajaamista vaikeuttavat aikapaine ja tunnekuorma. Opettajat kokivat rajaamisen helpottuneen uran aikana ja lomalle irtautuminen koettiin helpompana verrattuna arki-iltoihin. Tutkimuksen perusteella opettajilla on ajallisia, fyysisiä ja prioristointiin liittyviä keinoja vapaalle siirtymiseksi. Siirtymisen keinot ilmenevät näkyvinä käytänteinä ja toistuvina rituaaleina. Opettajien rajaamisen taidot vaikuttavat tutkimuksen perusteella hyvältä, mutta yksilökohtainen vaihtelu on todella suurta. Haasteena on psykologinen irrottautuminen aikapaineen ja työn aiheuttaman positiivisen tai negatiivisen tunnekuorman vuoksi. Työajan rajaamiseen saatu tuki työyhteisön puolelta on vaihtelevaa ja rajatyö jää usein opettajan omalle vastuulle yhtenäisten pelisääntöjen puuttuessa.
Tulosten perusteella opettajat eivät tee usein töitä vapaa-ajallaan, mutta ajatukset kulkeutuvat töistä yksityiselämään useammin. Vapaalla tehtävät työtehtävät koskevat opetuksen suunnittelua ja valmistelua, viestintää, arviointia ja asiakirjoja. Viestintään ja teknologiaan liittyvät työtehtävät, sekä asiakirjat kuuluivat vapaa-ajalta rajatuimpiin työtehtäviin. Töitä tehtiin vapaa-ajalla pakon vuoksi tai omasta valinnasta. Työhön liittyvä ajattelu suuntautui tulevaan, oppilaisiin, menneisiin ja huoliajatuksiin. Opettajat kannattavat työn autonomiaa, mutta ovat taipuvaisia ainakin osittaiseen segmentointiin ja noudattavat segmentaatioperiaatteitaan. Rajaamista helpottavat itse luodut rajat, sekä sosiaaliset tekijät ja rajaamista vaikeuttavat aikapaine ja tunnekuorma. Opettajat kokivat rajaamisen helpottuneen uran aikana ja lomalle irtautuminen koettiin helpompana verrattuna arki-iltoihin. Tutkimuksen perusteella opettajilla on ajallisia, fyysisiä ja prioristointiin liittyviä keinoja vapaalle siirtymiseksi. Siirtymisen keinot ilmenevät näkyvinä käytänteinä ja toistuvina rituaaleina. Opettajien rajaamisen taidot vaikuttavat tutkimuksen perusteella hyvältä, mutta yksilökohtainen vaihtelu on todella suurta. Haasteena on psykologinen irrottautuminen aikapaineen ja työn aiheuttaman positiivisen tai negatiivisen tunnekuorman vuoksi. Työajan rajaamiseen saatu tuki työyhteisön puolelta on vaihtelevaa ja rajatyö jää usein opettajan omalle vastuulle yhtenäisten pelisääntöjen puuttuessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4224]