Kodin ja koulun yhteistyö oppimisen tukemisessa luokanopettajien kertomana
Murto, Jenni (2023)
Murto, Jenni
Lapin yliopisto
2023
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552589
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552589
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli hankkia tietoa kotien kanssa tehtävän yhteistyön kokemuksista luokanopettajien näkökulmasta tilanteissa, joissa lapsella esiintyy lukemissujuvuuden ongelmia ja oikeinkirjoitusvaikeuksia. Tutkimuksen pääkysymys oli: millaisia kokemuksia luokanopettajilla on kotien kanssa tehtävästä yhteistyöstä oppimisen tukemiseen liittyen? Kokemuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa koettua asiaa. Tutkimus oli tärkeä toteuttaa, koska tukea saavien oppilaiden määrä on kasvanut.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastattelua ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineisto on kerätty kuudelta alakoulun luokanopettajalta kaupunkimaisesta Etelä-Suomen kunnasta.
Tutkimuksen mukaan luokanopettajat kokivat yhteistyön pääosin toimivaksi. Suurin osa huoltajista oli avoimin mielin ja yhteistyökykyisiä. Luokanopettajat kokivat, että huoltajat olivat sitoutuneita avoimesti keskustelemaan lapsen oppimisesta. Lähes kaikkien luokanopettajien puheessa ilmeni huoltajan tai huoltajien osoittama tuki kotona lapselle. Muutama luokanopettaja koki, että huoltajien tuesta kieltäytymisen taustalla oli lähikoulutrendi ja integraatio tai tarve samanlaisuuteen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä on käytetty teemahaastattelua ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineisto on kerätty kuudelta alakoulun luokanopettajalta kaupunkimaisesta Etelä-Suomen kunnasta.
Tutkimuksen mukaan luokanopettajat kokivat yhteistyön pääosin toimivaksi. Suurin osa huoltajista oli avoimin mielin ja yhteistyökykyisiä. Luokanopettajat kokivat, että huoltajat olivat sitoutuneita avoimesti keskustelemaan lapsen oppimisesta. Lähes kaikkien luokanopettajien puheessa ilmeni huoltajan tai huoltajien osoittama tuki kotona lapselle. Muutama luokanopettaja koki, että huoltajien tuesta kieltäytymisen taustalla oli lähikoulutrendi ja integraatio tai tarve samanlaisuuteen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]