Kokeneiden opettajien työhyvinvointi ja työn psykososiaaliset tekijät
Kärkkäinen, Riikkaliisa; Mäkelä, Jenni (2023)
Kärkkäinen, Riikkaliisa
Mäkelä, Jenni
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652595
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652595
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitämme, millaiseksi kokeneet luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa ja mitkä työn psykososiaaliset tekijät vaikuttavat heidän työhyvinvointiinsa. Tuomme esille heidän kokemuksiaan työhyvinvoinnista sekä työn psykososiaalisista tekijöistä. Työn psykososiaaliset tekijät tarkoittavat työn psyykkisiä ja sosiaalisia tekijöitä, joihin sisältyy työn järjestelyihin, työn sisältöön sekä työyhteisön sosiaaliseen toimivuuteen liittyvät tekijät.
Tutkielmamme on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla keväällä 2023. Tutkielmaamme osallistui 6 luokanopettajaa ja yksi tuntiopettaja, joilla oli yli kymmenen vuoden työkokemus luokanopettajana. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen analyysin mukaan.
Tutkielmamme keskeisimmät tulokset osoittavat, että kokeneet luokanopettajat voivat hyvin. Heidän työhyvinvointiinsa vaikuttaa monet työn psykososiaaliset tekijät. Tutkielmamme mukaan kokeneiden opettajien työhyvinvointia tukevia työn psykososiaalisia tekijöitä ovat oppilaat, yhteistyö vanhempien kanssa, luokan ilmapiiri, mielekäs työnkuva, työn mielekkyys, ammattitaidon kehittäminen, työkokemus, autonomia, tuen saaminen, työyhteisö, työkaverit, esihenkilöiden ja koulun johdon toiminta, työyhteisön ilmapiiri, arvostuksen ja palautteen saaminen sekä mahdollisuus vaikuttaa työn järjestelyihin. Työhyvinvointia heikentäviä työn psykososiaalisia tekijöitä tutkimuksen mukaan ovat lisääntyneet työnvaatimukset, aikapaine, työajan piteneminen, riittämättömät resurssit, keskeytykset, nopeat arjen muutokset, haasteet oppilaiden ja vanhempien kanssa, urakehitys, autonomian väheneminen, lisääntynyt yhteistyö eri toimijoiden kanssa, kiusaaminen, viestinnän haasteet sekä organisaation ja johtamisen haasteet. Tutkielmassa nousi myös esille, että samat tekijät voivat opettajien kokemuksen mukaan olla joko työhyvinvointia tukevia tai työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Lisäksi tutkielmamme mukaan opettajan kokeneisuus ja ammattitaito tukevat opettajien työhyvinvointia.
Tutkielmamme tulokset tukevat aiempia opettajien työhyvinvointia koskevia tutkimustuloksia. Aiemmasta tutkimuksesta poiketen, tässä tutkimuksessa tuodaan esille kokeneiden luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja siihen vaikuttavista työn psykososiaalisista tekijöistä. Tutkimuksessa tuodaan esille opettajan työkokemuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille.
Tutkielmamme on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla keväällä 2023. Tutkielmaamme osallistui 6 luokanopettajaa ja yksi tuntiopettaja, joilla oli yli kymmenen vuoden työkokemus luokanopettajana. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen analyysin mukaan.
Tutkielmamme keskeisimmät tulokset osoittavat, että kokeneet luokanopettajat voivat hyvin. Heidän työhyvinvointiinsa vaikuttaa monet työn psykososiaaliset tekijät. Tutkielmamme mukaan kokeneiden opettajien työhyvinvointia tukevia työn psykososiaalisia tekijöitä ovat oppilaat, yhteistyö vanhempien kanssa, luokan ilmapiiri, mielekäs työnkuva, työn mielekkyys, ammattitaidon kehittäminen, työkokemus, autonomia, tuen saaminen, työyhteisö, työkaverit, esihenkilöiden ja koulun johdon toiminta, työyhteisön ilmapiiri, arvostuksen ja palautteen saaminen sekä mahdollisuus vaikuttaa työn järjestelyihin. Työhyvinvointia heikentäviä työn psykososiaalisia tekijöitä tutkimuksen mukaan ovat lisääntyneet työnvaatimukset, aikapaine, työajan piteneminen, riittämättömät resurssit, keskeytykset, nopeat arjen muutokset, haasteet oppilaiden ja vanhempien kanssa, urakehitys, autonomian väheneminen, lisääntynyt yhteistyö eri toimijoiden kanssa, kiusaaminen, viestinnän haasteet sekä organisaation ja johtamisen haasteet. Tutkielmassa nousi myös esille, että samat tekijät voivat opettajien kokemuksen mukaan olla joko työhyvinvointia tukevia tai työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Lisäksi tutkielmamme mukaan opettajan kokeneisuus ja ammattitaito tukevat opettajien työhyvinvointia.
Tutkielmamme tulokset tukevat aiempia opettajien työhyvinvointia koskevia tutkimustuloksia. Aiemmasta tutkimuksesta poiketen, tässä tutkimuksessa tuodaan esille kokeneiden luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja siihen vaikuttavista työn psykososiaalisista tekijöistä. Tutkimuksessa tuodaan esille opettajan työkokemuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]