Lukion opetussuunnitelma ja oppilaiden lukiokokemukset
Kallinen, Miika (2023-06-14)
Kallinen, Miika
Lapin yliopisto
14.06.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061455000
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061455000
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani kuvaan yhtäältä lukion opetussuunnitelmaa ja toisaalta lukiolaisten kokemuksia lukiosta vuoden 2016 uudistuksen jälkeen.
Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen suomalaisen lukion kehitystä vuosien aikana sekä sen tavoitteiden muutosta tai muuttumattomuutta. Perehdyn myös vuonna 2016 voimaan tulleeseen lukion opetussuunnitelman perusteiden muutokseen sekä siihen, miten lukio sijoittuu opiskelevan nuoren kokonaisvaltaiseen opiskeluun.
Tutkimuksessani haluan saada tietoa lukion vuoden 2015 opetussuunnitelman perusteista sekä verrata sen sisältöä aikaisempaan vuonna 2005 käyttöön otettuun opetussuunnitelmaan. Lisäksi minua kiinnostaa, miten lukion opiskelijat kuvaavat opiskeluaan lukiossa.
Tutkimusotteeni on laadullinen, jossa aineistona on yhtäältä opetussuunnitelmatekstit ja toisaalta lukiolaisille tehty kysely. Kyselyyn vastasi 16 vastauksen edestä oppilaita ja he edustavat eri vuosiluokkia. Aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan lukion opetussuunnitelman perusteet vuodelta 2015 rakentuu suomalaisen sivistysperinteen varaan nojautuen vahvasti ympäröivän yhteiskunnan nykyiseen arvopohjaan. Toimintakulttuuriltaan lukio korostaa yhteisöllisyyttä, yhteistyötä ja hyvinvointia sekä opiskelijan oppimiskyvykkyyttä. Verrattuna vuoden 2005 opetussuunnitelmaan eroja löytyy vain vähän. Tosin kansainvälisyys ja monikulttuurisuus korostuvat uudessa opetussuunnitelmassa aiempaa enemmän. Opiskelupaikkana lukiolaiset korostivat motivoitumisen merkitystä, ajankäytön hallintaa ja sinnikkyyttä. Lukiossa on paljon myönteisiä tapahtumia sekä myös haasteita ja vaatimuksia uupumiseen saakka.
Lukion kehittäminen on yhä ajankohtaisempaa ja siinä on hyvä kuulla oppilaiden ääntä.
Tutkimukseni teoriaosassa tarkastelen suomalaisen lukion kehitystä vuosien aikana sekä sen tavoitteiden muutosta tai muuttumattomuutta. Perehdyn myös vuonna 2016 voimaan tulleeseen lukion opetussuunnitelman perusteiden muutokseen sekä siihen, miten lukio sijoittuu opiskelevan nuoren kokonaisvaltaiseen opiskeluun.
Tutkimuksessani haluan saada tietoa lukion vuoden 2015 opetussuunnitelman perusteista sekä verrata sen sisältöä aikaisempaan vuonna 2005 käyttöön otettuun opetussuunnitelmaan. Lisäksi minua kiinnostaa, miten lukion opiskelijat kuvaavat opiskeluaan lukiossa.
Tutkimusotteeni on laadullinen, jossa aineistona on yhtäältä opetussuunnitelmatekstit ja toisaalta lukiolaisille tehty kysely. Kyselyyn vastasi 16 vastauksen edestä oppilaita ja he edustavat eri vuosiluokkia. Aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan lukion opetussuunnitelman perusteet vuodelta 2015 rakentuu suomalaisen sivistysperinteen varaan nojautuen vahvasti ympäröivän yhteiskunnan nykyiseen arvopohjaan. Toimintakulttuuriltaan lukio korostaa yhteisöllisyyttä, yhteistyötä ja hyvinvointia sekä opiskelijan oppimiskyvykkyyttä. Verrattuna vuoden 2005 opetussuunnitelmaan eroja löytyy vain vähän. Tosin kansainvälisyys ja monikulttuurisuus korostuvat uudessa opetussuunnitelmassa aiempaa enemmän. Opiskelupaikkana lukiolaiset korostivat motivoitumisen merkitystä, ajankäytön hallintaa ja sinnikkyyttä. Lukiossa on paljon myönteisiä tapahtumia sekä myös haasteita ja vaatimuksia uupumiseen saakka.
Lukion kehittäminen on yhä ajankohtaisempaa ja siinä on hyvä kuulla oppilaiden ääntä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]