Oppilaiden tavoiteorientaatiot ja niiden havainnointi oppitunnilla
Haltia, Akseli (2023)
Haltia, Akseli
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061555183
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061555183
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee motivaatiota ja tavoiteorientaatioita. Tavoiteorientaatiot kuvaavat motivationaalisia taipumuksia, jotka ohjaavat yksilön toimintaa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia tavoiteorientaatioprofiileja tutkittavana olevasta luokasta löytyy. Tämän lisäksi tavoitteena on selvittää, miten erilaisia tavoiteorientaatioita suosivat oppilaat työskentelevät ja käyttäytyvät oppitunnilla.
Tässä tutkimuksessa käytetään tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineistonkeruu on toteutettu kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla. Toisessa vaiheessa aineisto on kerätty havainnoimalla, hyödyntäen havaintopäiväkirjaa sekä videoimalla. Aineistot on kerätty vuoden 2022 huhti- ja toukokuussa.
Tutkitun luokan oppilaat sijoittuvat neljään erilaiseen tavoiteorientaatioprofiiliin. Profiilit nimettiin seuraavasti: oppimissuuntautunut, menestyssuuntautunut, sitoutumaton ja välttämissuuntautunut. Jokaisesta edellä mainituista profiilista valittiin yksi tapausoppilas, jonka toimintaa havainnoitiin oppitunneilla.
Jokaisen tapausoppilaan työskentely ja toiminta oppitunnilla erosi toisistaan. Oppimis- ja menestyssuuntautuneet tapausoppilaat olivat aktiivisia ja pitkäjänteisiä työskentelijöitä. Sitoutumaton ja välttämisuuntautunut tapausoppilas olivat enimmäkseen passiivisia ja kaipasivat tehtävien vaihtelua säilyttääkseen keskittymisensä työskentelyyn.
Tässä tutkimuksessa käytetään tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineistonkeruu on toteutettu kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa aineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla. Toisessa vaiheessa aineisto on kerätty havainnoimalla, hyödyntäen havaintopäiväkirjaa sekä videoimalla. Aineistot on kerätty vuoden 2022 huhti- ja toukokuussa.
Tutkitun luokan oppilaat sijoittuvat neljään erilaiseen tavoiteorientaatioprofiiliin. Profiilit nimettiin seuraavasti: oppimissuuntautunut, menestyssuuntautunut, sitoutumaton ja välttämissuuntautunut. Jokaisesta edellä mainituista profiilista valittiin yksi tapausoppilas, jonka toimintaa havainnoitiin oppitunneilla.
Jokaisen tapausoppilaan työskentely ja toiminta oppitunnilla erosi toisistaan. Oppimis- ja menestyssuuntautuneet tapausoppilaat olivat aktiivisia ja pitkäjänteisiä työskentelijöitä. Sitoutumaton ja välttämisuuntautunut tapausoppilas olivat enimmäkseen passiivisia ja kaipasivat tehtävien vaihtelua säilyttääkseen keskittymisensä työskentelyyn.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]