Liikunnallisesti aktiivisen lapsen liikuntaidentiteetin tukeminen perusopetuksen liikuntakasvatuksen keinoin
Tuominen, Lotta (2023)
Tuominen, Lotta
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061455015
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061455015
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten liikunnallisesti aktiivisen lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja liikuntaidentiteetin kehitystä voidaan tukea perusopetuksen liikuntakasvatuksen keinoin. Teoreettinen viitekehys käsittelee perusopetuksen liikuntakasvatusta, liikuntaidentiteetin muodostumista, oppimisympäristöjen käyttöä ja formaalia ja informaalia oppimista. Tutkimustani ohjaa kolme tutkimuskysymystä: 1. Millainen merkitys perusopetuksen alaluokkien liikuntakasvatuksella on sellaiselle lapselle, joka osallistuu säännölliseen ohjattuun harjoitustoimintaan? 2. Millä tavalla perusopetuksen liikuntakasvatuksessa voidaan huomioida oppilaan yksilölliset piirteet? 3. Miten liikuntakasvatuksella voidaan tukea liikunnallisesti aktiivisen lapsen kokonaisvaltaista liikuntaidentiteetin kasvua ja kehitystä?
Tutkimus edustaa laadullista tutkimusta. Aineistoni koostuu eri urheilulajien valmentajille lähetetystä kyselylomakkeesta, johon valmentajat ovat vastanneet. Aineiston analyysissä on hyödynnetty fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto on hankittu sähköisesti sähköpostin välityksellä lähetettyjen kysymysten avulla siten, että vastaajina ovat eri liikuntalajien valmentajat.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että sekä koululla, kodilla että valmentajilla on suuri vastuu liikunnallisen elämäntavan mahdollistamisessa lapsille ja nuorille. Koulun on tarjottava monipuolisia mahdollisuuksia kokeilla erilaisia liikuntalejaja, joiden kautta lapset voivat löytää liikunnalliset mielenkiinnonkohteensa. Liikunnallisesti aktiivisen lapsen tukemisessa tärkeää on oikea-aikainen ja avoin viestintä kaikkien toimijoiden kesken.
Tutkimus edustaa laadullista tutkimusta. Aineistoni koostuu eri urheilulajien valmentajille lähetetystä kyselylomakkeesta, johon valmentajat ovat vastanneet. Aineiston analyysissä on hyödynnetty fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto on hankittu sähköisesti sähköpostin välityksellä lähetettyjen kysymysten avulla siten, että vastaajina ovat eri liikuntalajien valmentajat.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että sekä koululla, kodilla että valmentajilla on suuri vastuu liikunnallisen elämäntavan mahdollistamisessa lapsille ja nuorille. Koulun on tarjottava monipuolisia mahdollisuuksia kokeilla erilaisia liikuntalejaja, joiden kautta lapset voivat löytää liikunnalliset mielenkiinnonkohteensa. Liikunnallisesti aktiivisen lapsen tukemisessa tärkeää on oikea-aikainen ja avoin viestintä kaikkien toimijoiden kesken.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]