Lapin yliopiston kasvatusalan maisteriopiskelijoiden käsityksiä opintojen tuottamasta työelämäorientaatiosta
Kinnunen, Emma (2023-06-15)
Kinnunen, Emma
Lapin yliopisto
15.06.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061555643
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061555643
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa fenomenografisessa tutkimuksessa tarkastellaan Lapin yliopiston kasvatusalan maisteriopiskelijoiden käsityksiä opintojen tuottamasta työelämäorientaatiosta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa generalistialalta valmistuvien opiskelijoiden käsityksistä opintojen tuottamasta työelämäorientaatiosta ja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun yliopisto-opintojen laadukkuuteen liittyen. Tutkimuksen aineisto koostuu neljästä puolistrukturoidusta haastattelusta. Aineiston analyysimentelmänä käytettiin fenomenografista analyysiä.
Tutkimustulosten mukaan Lapin yliopiston kasvatusalan opinnot nähtiin puutteellisina optetussisältöihin sekä opetukseen ja ohjaukseen liittyen. Puutteita nimettiin olevan yliopiston sivuainemahdollisuuksissa sekä työelämään liittyvissä opintojaksoissa. Työelämään liittyviä opintojaksoja nähtiin olevan määrällisesti liian vähän ja niiden laatu koettiin heikoksi. Lapin yliopiston tarjoama ohjaus koettiin liian vähäiseksi erityisesti opintojen suunnitteluun, uraohjaukseen sekä teoriatiedon käytännön soveltamiseen liittyen. Ohjausta olisi kaivattu myös oman osaamisen reflektointiin ja sanoittamiseen liittyen.
Vaikka opinnot koettiin monin osin puutteellisiksi, opiskelijat tunnistivat silti osaamisen, asiantuntijuuden ja työelämäorientaation kehtittymistä. Opiskelijoiden työelämäorientaatioissa oli selvää kahtiajakoa epävarmaan ja toiveikkaaseen työelämäsuhteeseen. Epävarmaan työelämäsuhteeseen nähtiin vaikuttavan oman osaamisen sanoittamisen hankaluus ja epävarma asiantuntijaidentiteetti. Alan geneerisyys ja opintojen ihmislähtöisyys nähtiin vahvuuksina ja niiden koettiin luovan uskoa myös työelämässä pärjäämiseen ja työllistymiseen.
Tutkimuksen johtopäätösten mukaan myös generalistialan opiskelijat toivovat opinnoiltaan konkretiaa ja käytäntöä. Erityisesti ohjatulle mentoroinnille ja uraohjaukselle nähtiin olevan suuri tarve, jotta opiskelijoiden akateeminen asiantuntijaidentiteetti vahvistuisi.
Tutkimustulosten mukaan Lapin yliopiston kasvatusalan opinnot nähtiin puutteellisina optetussisältöihin sekä opetukseen ja ohjaukseen liittyen. Puutteita nimettiin olevan yliopiston sivuainemahdollisuuksissa sekä työelämään liittyvissä opintojaksoissa. Työelämään liittyviä opintojaksoja nähtiin olevan määrällisesti liian vähän ja niiden laatu koettiin heikoksi. Lapin yliopiston tarjoama ohjaus koettiin liian vähäiseksi erityisesti opintojen suunnitteluun, uraohjaukseen sekä teoriatiedon käytännön soveltamiseen liittyen. Ohjausta olisi kaivattu myös oman osaamisen reflektointiin ja sanoittamiseen liittyen.
Vaikka opinnot koettiin monin osin puutteellisiksi, opiskelijat tunnistivat silti osaamisen, asiantuntijuuden ja työelämäorientaation kehtittymistä. Opiskelijoiden työelämäorientaatioissa oli selvää kahtiajakoa epävarmaan ja toiveikkaaseen työelämäsuhteeseen. Epävarmaan työelämäsuhteeseen nähtiin vaikuttavan oman osaamisen sanoittamisen hankaluus ja epävarma asiantuntijaidentiteetti. Alan geneerisyys ja opintojen ihmislähtöisyys nähtiin vahvuuksina ja niiden koettiin luovan uskoa myös työelämässä pärjäämiseen ja työllistymiseen.
Tutkimuksen johtopäätösten mukaan myös generalistialan opiskelijat toivovat opinnoiltaan konkretiaa ja käytäntöä. Erityisesti ohjatulle mentoroinnille ja uraohjaukselle nähtiin olevan suuri tarve, jotta opiskelijoiden akateeminen asiantuntijaidentiteetti vahvistuisi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]