Mediahetket reality-ohjelman kasvatustilanteissa
Pietilä, Kata (2023)
Pietilä, Kata
Lapin yliopisto
2023
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061655764
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061655764
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena on selvittää mediahetkien ilmenemistä reality-ohjelman kasvatustilanteissa. Olen kerännyt tutkimusaineiston MTV3 -kanavalla esitettävästä reality- ohjelmasta Supernanny Suomi. Reality-ohjelmassa erityistason perhe- ja psykoterapeutti, Supernanny Pia Penttala auttaa perheitä, jotka kaipaavat neuvoja arjen haasteisiin. Olen valinnut tutkimusaineistoksi sellaisia hetkiä, joissa media on jollain tavalla läsnä puheessa tai vuorovaikutustilanteessa. Yhteensä tutkimukseen tuli mukaan 29 tällaista tilannetta.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus ja analysoin aineistoa sisällönanalyysiin, tarkemmin teoriasidonnaiseen analyysiin tukeutuen. Olen hyödyntänyt analyysissani James Lullin (1990) teoriaa median käytöstä ja muodostanut seuraavat kolme alakategoriaa: median rooli arjessa, median säätelevä käyttö sekä median rooli vuorovaikutuksessa. Aineistoa käsitellessäni keskeisiksi aiheiksi nousivat mediasisältöjen vaikutus, vuorovaikutuksen puute ja vanhemmuuden kaipuu, sekä medialaiteriippuvuus.
Tutkimuksessani korostui etenkin vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen, sekä sen puutteen merkitys. Lapset kaipasivat vanhemmiltaan enemmän aitoa läsnäoloa ja huomiota. Tutkimuksessani myös ilmeni, että mediasisällöt vaikuttavat suuresti niin lapsiin kuin vanhempiinkin. Lapsiin vaikuttaa esimerkiksi aggressiiviset pelisisällöt ja vanhemmat, etenkin äidit ottavat paineita sosiaalisesta mediasta. Myös medialaiteriippuvuutta ilmeni niin lapsilla kuin vanhemmillakin ja medialaitteiden käytön säätely nähtiin tärkeänä.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus ja analysoin aineistoa sisällönanalyysiin, tarkemmin teoriasidonnaiseen analyysiin tukeutuen. Olen hyödyntänyt analyysissani James Lullin (1990) teoriaa median käytöstä ja muodostanut seuraavat kolme alakategoriaa: median rooli arjessa, median säätelevä käyttö sekä median rooli vuorovaikutuksessa. Aineistoa käsitellessäni keskeisiksi aiheiksi nousivat mediasisältöjen vaikutus, vuorovaikutuksen puute ja vanhemmuuden kaipuu, sekä medialaiteriippuvuus.
Tutkimuksessani korostui etenkin vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen, sekä sen puutteen merkitys. Lapset kaipasivat vanhemmiltaan enemmän aitoa läsnäoloa ja huomiota. Tutkimuksessani myös ilmeni, että mediasisällöt vaikuttavat suuresti niin lapsiin kuin vanhempiinkin. Lapsiin vaikuttaa esimerkiksi aggressiiviset pelisisällöt ja vanhemmat, etenkin äidit ottavat paineita sosiaalisesta mediasta. Myös medialaiteriippuvuutta ilmeni niin lapsilla kuin vanhemmillakin ja medialaitteiden käytön säätely nähtiin tärkeänä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]