Moninainen taiteen kaanon kasvatuksen tukena : kyselytutkimus sukupuolen moninaisuuden representaatioista lukion kuvataiteessa
Lehtonen, Susanna (2023)
Lehtonen, Susanna
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956455
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956455
Tiivistelmä
Kuvataide on keskeinen luovan itseilmaisun ja itsetutkiskelun mahdollistava oppiaine, jossa visuaalisen kulttuurin tarkastelun myötä tutustutaan moninaiseen taiteen kaanoniin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sukupuolen moninaisuuden representaatioita on käsitelty lukion kuvataidekasvatuksessa, ja miten kuvataidekasvattajat voisivat käsitellä aihetta osana opetusta, sekä luoda turvallisemman tilan kuvataideluokkaan.
Tutkimusotteeni on fenomenografis-hermeneuttinen, sillä tutkin ja tulkitsen kuvauksia kokemuksista. Keräsin tutkimusaineiston kvantitatiivisista ja kvalitatiivisista kysymyksistä koostuvalla kyselytutkimuksella, johon vastasi 55 lukiolaista tai lukion hiljattain käynyttä henkilöä. Kyselylomake jaettiin syksyllä 2022 Seta ry:n ja sen jäsenjärjestöjen sosiaalisen median kanavissa. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen kehys on kriittinen kehittämistutkimus, jonka myötä syntyi tutkimuksen taiteellinen produktio, jonka olen laatinut opettajan oppaan muotoon.
Tutkimus osoittaa, että sukupuolen moninaisuutta on käsitelty lukion kuvataideopetuksessa vähän tai ei lainkaan. Lukioiden välillä ilmeni hajontaa. Tutkimustuloksien mukaan oppilaat ja opiskelijat toivovat, että sukupuolen moninaisuus olisi luonteva osa muuta opetusta. Oppijat kokevat erityisen tärkeäksi opettajan osoittavan sanoillaan ja teoillaan kaiken syrjinnän kielletyksi. Sukupuolitietoisuus opetuksessa edistää kaikkien sukupuolien etuja.
Tutkimusotteeni on fenomenografis-hermeneuttinen, sillä tutkin ja tulkitsen kuvauksia kokemuksista. Keräsin tutkimusaineiston kvantitatiivisista ja kvalitatiivisista kysymyksistä koostuvalla kyselytutkimuksella, johon vastasi 55 lukiolaista tai lukion hiljattain käynyttä henkilöä. Kyselylomake jaettiin syksyllä 2022 Seta ry:n ja sen jäsenjärjestöjen sosiaalisen median kanavissa. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen kehys on kriittinen kehittämistutkimus, jonka myötä syntyi tutkimuksen taiteellinen produktio, jonka olen laatinut opettajan oppaan muotoon.
Tutkimus osoittaa, että sukupuolen moninaisuutta on käsitelty lukion kuvataideopetuksessa vähän tai ei lainkaan. Lukioiden välillä ilmeni hajontaa. Tutkimustuloksien mukaan oppilaat ja opiskelijat toivovat, että sukupuolen moninaisuus olisi luonteva osa muuta opetusta. Oppijat kokevat erityisen tärkeäksi opettajan osoittavan sanoillaan ja teoillaan kaiken syrjinnän kielletyksi. Sukupuolitietoisuus opetuksessa edistää kaikkien sukupuolien etuja.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]