Luokanopettajien kokemuksia ensiaputaidoistaan
Niskanen, Karoliina (2023)
Niskanen, Karoliina
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061756277
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061756277
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisiksi luokanopettajat kokevat omat ensiaputaitonsa perinteisimmissä koulussa tapahtuvissa sairaus- ja tapaturmatilanteissa. Halusin myös selvittää, kuinka moni luokanopettaja on käynyt ensiapukoulutuksen ja onko käyty ensiapukoulutus voimassa. Luokanopettajien ensiaputaitoja on tutkittu vähän, eikä luokanopettajien ensiapukoulutuksissa käymisestä löydy tietoa. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä standardoidulla kyselylomakkeella, joka toteutettiin Webropol–ohjelmalla. Kyselylomake koostui pääasiassa suljetuista kysymyksistä, mutta myös kahdesta avoimesta kysymyksestä. Tutkimus oli monimenetelmällinen tutkimus, jossa aineistoa analysoitiin niin määrällisesti kuin laadullisesti. Tutkimuksen aineisto kerättiin Facebook-ryhmästä ”Alakoulun aarreaitta – Ideoita & oivalluksia opetuksen tueksi”. Tutkimuksen kohdejoukko koostui 134 luokanopettajasta. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajista suurin osa oli käynyt jonkin ensiapukoulutuksen joskus, mutta suurimalla osalla luokanopettajista ensiapukoulutus ei ollut enää voimassa. Lähes kolmasosa luokanopettajista ei ollut käynyt ensiapukoulusta koskaan. Luokanopettajat kokivat osaavansa auttaa sairauksien ensiavussa yleisesti ottaen kohtuullisen hyvin. Helpoimmaksi koettiin allergioiden ja anafylaksian ensiapu ja vaikeimmaksi epilepsian ensiapu. Luokanopettajat kokivat osaavansa auttaa tapaturmien ensiavussa yleisesti ottaen hyvin. Helpoimmaksi koettiin haavojen ja pienten verenvuotojen ensiapu ja vaikeimmaksi aivotärähdysten ensiapu. Luokanopettajat kokivat osaavansa toimia ensiaputilanteiden jatkotoimissa yleisesti ottaen hyvin. Tutkimustulos osoitti, miten ensiapukoulutuksen käymisellä oli merkittävä yhteys ensiaputilanteissa osaamiseen. Myös luokanopettajat kokivat ensiapukoulutuksen tärkeänä luokanopettajille. Tutkimustulosten perusteella johtopäätöksenä oli, että normitekstejä ja lainsäädäntöä olisi syytä muuttaa tarkemmaksi, jotta riittävä ensiapukoulutustaso turvattaisiin kouluissa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]