Instagram sovellus ilmastoviestijänä : sisällönanalyysi valokuvaustyöpajaan osallistuneiden kokemuksista sovelluksen sisällöistä
Timonen, Taija (2023-06-19)
Timonen, Taija
Lapin yliopisto
19.06.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956359
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956359
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos on mahdollisesti yksi aikamme suurimmista haasteista. Sen seuraukset ovat tuhoisia koko maapallolle ja se koskettaa meitä kaikkia. Matkailuala kiihdyttää ilmastonmuutosta, mutta samaan aikaan kärsii siitä. Matkailualan suurimmat päästöt tulee liikkumisesta – lentomatkoista paikasta toiseen. Ilmastonmuutosviestintää, lyhemmin ilmastoviestintää, tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Ilmastonmuutoksesta viestiminen on hankalaa, sillä ilmastonmuutos on todella abstrakti aihe – sitä ei voi nähdä omin silmin tässä ja nyt. Se on muutos, joka tapahtuu koko ajan, mutta sen vaikutukset ovat nähtävissä omin silmin, esimerkiksi lyhyempinä talvikausina tai helleaaltoina.
Tutkimukseni yleistavoitteena on tuottaa lisää tietoa ilmastoviestinnästä Instagram-sovelluksessa. Instagram on yhteisöllinen sosiaalisen median alusta, joka pohjautuu visuaaliseen viestintään, kuvien ja videoiden jakamiseen. Sovelluksen käyttäjät voivat itse joko jakaa sisältöä tai kuluttaa sitä esimerkiksi katselemalla, kommentoimalla, tykkäämällä tai jakamalla edelleen. Tutkimukseni keskittyy matkailusisältöön Instagram sovelluksessa, sillä alusta on todella hedelmällinen matkailusisältöjen jakamiseen ja kuluttamiseen.
Päätutkimuskysymykseni on: Mikä on Instagram-sovelluksen rooli ilmastonmuutosviestijänä? Tätä tukemassa ovat kolme alatutkimuskysymystäni: Minkälainen ilmastoviestijä Instagram-sovellus on? Miten vaikuttaminen, vaikuttajuus ja vaikutuksen alaisena oleminen rakentuu käyttäjien näkökulmasta Instagramissa? Minkälainen viestintä sovelluksessa motivoi käyttäjää kohti ilmastoystävällisiä matkustuspäätöksiä?
Tutkimusta varten järjestettiin työpaja yhdessä Protect Our Wintersin kanssa keväällä 2022. Aineisto oli tarkoitus kerätä työpajasta, mutta lopulta se jäi liian suppeaksi ja sen lisäksi toteutettiin teemahaastatteluita työpajassa käyneille. Tutkimuksessa siis käytettiin aineistona touko- ja lokakuun 2022 välillä tehtyjä haastatteluja, joita oli yhteensä kuusi kappaletta. Haastattelumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelumateriaali analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat, että Instagram-sovelluksen rooli ilmastoviestijänä on monipuolinen. Sovelluksen sisällön avulla käyttäjien ilmastotietoisuus lisääntyy, jonka ansiosta elämäntavat muuttuvat ilmastoystävällisemmäksi. Tämän lisäksi Instagram-sovellus toimii yhteisöllisenä alustana kannustavalle ja käyttäjiään tukevalle ilmastokeskustelulle. Sovellus myös mahdollistaa uudenlaisen ilmastoviestinnän, nopean ja tehokkaan, jota on helppo jakaa isoille massoille. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että sovelluksen käyttäjät ovat lähdekriittisiä, ja suhtautuvat sisältöön varauksella.
Tutkimukseni yleistavoitteena on tuottaa lisää tietoa ilmastoviestinnästä Instagram-sovelluksessa. Instagram on yhteisöllinen sosiaalisen median alusta, joka pohjautuu visuaaliseen viestintään, kuvien ja videoiden jakamiseen. Sovelluksen käyttäjät voivat itse joko jakaa sisältöä tai kuluttaa sitä esimerkiksi katselemalla, kommentoimalla, tykkäämällä tai jakamalla edelleen. Tutkimukseni keskittyy matkailusisältöön Instagram sovelluksessa, sillä alusta on todella hedelmällinen matkailusisältöjen jakamiseen ja kuluttamiseen.
Päätutkimuskysymykseni on: Mikä on Instagram-sovelluksen rooli ilmastonmuutosviestijänä? Tätä tukemassa ovat kolme alatutkimuskysymystäni: Minkälainen ilmastoviestijä Instagram-sovellus on? Miten vaikuttaminen, vaikuttajuus ja vaikutuksen alaisena oleminen rakentuu käyttäjien näkökulmasta Instagramissa? Minkälainen viestintä sovelluksessa motivoi käyttäjää kohti ilmastoystävällisiä matkustuspäätöksiä?
Tutkimusta varten järjestettiin työpaja yhdessä Protect Our Wintersin kanssa keväällä 2022. Aineisto oli tarkoitus kerätä työpajasta, mutta lopulta se jäi liian suppeaksi ja sen lisäksi toteutettiin teemahaastatteluita työpajassa käyneille. Tutkimuksessa siis käytettiin aineistona touko- ja lokakuun 2022 välillä tehtyjä haastatteluja, joita oli yhteensä kuusi kappaletta. Haastattelumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelumateriaali analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat, että Instagram-sovelluksen rooli ilmastoviestijänä on monipuolinen. Sovelluksen sisällön avulla käyttäjien ilmastotietoisuus lisääntyy, jonka ansiosta elämäntavat muuttuvat ilmastoystävällisemmäksi. Tämän lisäksi Instagram-sovellus toimii yhteisöllisenä alustana kannustavalle ja käyttäjiään tukevalle ilmastokeskustelulle. Sovellus myös mahdollistaa uudenlaisen ilmastoviestinnän, nopean ja tehokkaan, jota on helppo jakaa isoille massoille. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että sovelluksen käyttäjät ovat lähdekriittisiä, ja suhtautuvat sisältöön varauksella.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]