"Monialainen yhteistyö on sairaalaopetuksen perusta" : sairaalaopettajien kokemuksia sairaalaopetuksen monialaisesta yhteistyöstä
Kaartokallio, Inka (2023)
Kaartokallio, Inka
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062057320
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062057320
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää sairaalaopettajien kokemuksia sairaalaopetuksen monialaisesta yhteistyöstä. Tutkimus avaa myös näkökulmia siihen, millä tavalla lähikoulun arjessa voitaisiin hyödyntää enemmän monialaista yhteistyötä. Tutkimusaineistoni koostuu 15 sairaalaopettajan kyselylomakevastauksista. Laadullisen tutkimukseni tutkimussuuntauksena toimii fenomenografia, koska tutkimuksen tarkoituksena on kuvata sairaalaopetuksen monialaista yhteistyötä sairaalaopettajien yksilöllisten kokemusten kautta.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuu sairaalaopetuksen, vaativan monialaisen tuen ja monialaisen yhteistyön määrittelyistä, ja niihin liittyvästä aiemmasta tutkimuksesta. Monialaista yhteistyötä käsittelen sekä sairaalaopetuksen että lähikoulun näkökulmasta.
Tutkimustulokset kuvaavat sairaalaopetuksen monialaisen yhteistyön luonnetta sairaalaopettajien näkökulmasta. Tulokset osoittavat, että sairaalaopettajien kokemukset vaihtelevat melko paljon keskenään. Sairaalaopetuksen yhteistyössä osittain toimivaksi on koettu yhteisten tavoitteiden asettaminen. Muutosta kaivataan etenkin eri ammattilaisten välisen tiedonsiirron laatuun ja säännöllisyyteen.
Ihanteellisimmillaan sairaalaopetuksen monialaisessa yhteistyössä vuorovaikutus on avointa, lapsen etu on ensisijainen ja kaikki tekevät oman osuutensa yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Sairaalaopettajat pitävät kaikille yhteisen koulun toteutumisen näkökulmasta tärkeänä edellä mainittujen monialaista yhteistyötä tukevien toimintatapojen lisäksi matalan kynnyksen yhteydenottaja sekä aitoa kohtaamista kaikkien toimijoiden kesken.
Tutkimustulokset olivat pääosin samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimukseni tuotti uutta tietoa monialaisen yhteistyön hyödyntämisestä lähikoulussa. Ajankohtaista tietoa saatiin sairaalaopetuksen monialaisen yhteistyön toteuttamisesta sairaalaopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen yksi tärkeimmistä johtopäätöksistä oli se, että monialainen yhteistyö tarvitsee konkreettisia kehittämistoimia sairaalaopetuksen ja lähikoulujen arkeen.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuu sairaalaopetuksen, vaativan monialaisen tuen ja monialaisen yhteistyön määrittelyistä, ja niihin liittyvästä aiemmasta tutkimuksesta. Monialaista yhteistyötä käsittelen sekä sairaalaopetuksen että lähikoulun näkökulmasta.
Tutkimustulokset kuvaavat sairaalaopetuksen monialaisen yhteistyön luonnetta sairaalaopettajien näkökulmasta. Tulokset osoittavat, että sairaalaopettajien kokemukset vaihtelevat melko paljon keskenään. Sairaalaopetuksen yhteistyössä osittain toimivaksi on koettu yhteisten tavoitteiden asettaminen. Muutosta kaivataan etenkin eri ammattilaisten välisen tiedonsiirron laatuun ja säännöllisyyteen.
Ihanteellisimmillaan sairaalaopetuksen monialaisessa yhteistyössä vuorovaikutus on avointa, lapsen etu on ensisijainen ja kaikki tekevät oman osuutensa yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Sairaalaopettajat pitävät kaikille yhteisen koulun toteutumisen näkökulmasta tärkeänä edellä mainittujen monialaista yhteistyötä tukevien toimintatapojen lisäksi matalan kynnyksen yhteydenottaja sekä aitoa kohtaamista kaikkien toimijoiden kesken.
Tutkimustulokset olivat pääosin samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimukseni tuotti uutta tietoa monialaisen yhteistyön hyödyntämisestä lähikoulussa. Ajankohtaista tietoa saatiin sairaalaopetuksen monialaisen yhteistyön toteuttamisesta sairaalaopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen yksi tärkeimmistä johtopäätöksistä oli se, että monialainen yhteistyö tarvitsee konkreettisia kehittämistoimia sairaalaopetuksen ja lähikoulujen arkeen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]