Prosenttitaidetta kouluun : taidehankintamalli osallistamisen näkökulmasta
Vahala, Tatu (2023-06-15)
Vahala, Tatu
Lapin yliopisto
15.06.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956435
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061956435
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa esittelen alakoulun koulurakennushankkeen yhteydessä toteutetun prosenttiperiaatetta noudattavan ja oppilaita osallistavan taidehankintamallin. Tutkimuksessani tarkastelen sitä, millainen on toimiva osallistava taidehankintamalli sekä miten ja millaisena oppilaat kokevat osallistavan taidetyöskentelyn ja onko osallistavalla taidetyöskentelyllä vaikutusta oppilaiden kouluympäristön arvostukseen. Lähestyn tutkielmassa aihetta sekä oppilaiden että hankkeeseen osallistuneiden opettajien ja taiteilijan näkökulmasta.
Tutkielma on luonteeltaan ja menetelmiltään kehittämistutkimuksen sekä soveltavan taiteen ja taidekasvatuksen alueeseen liittyvän taideperustaisen toimintatutkimuksen pääperiaatteita noudattava. Tutkielman aineisto koostuu hankkeeseen osallistuneiden oppilaiden kirjoitelmista, opettajien ja taiteilijan strukturoiduista lomakehaastatteluista sekä taidehankintatyöryhmän muistiinpanoista ja omista havainnointiin perustuvista merkinnöistäni. Aineisto on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin, jonka kautta tutkin monimuotoisesta tutkimusaineistosta esiin nousseita merkityksiä suhteessa taidehankkeeseen. Teoreettisena näkökulmana tutkielmassa ovat osallisuus ja yhteistoiminnallisuus.
Tutkielmani tulosten perusteella sekä oppilaat että opettajat ja taiteilija kokevat tämän mallin mukaisen osallistavan taidehankintamallin toimivana tapana toteuttaa taidehankinta koulun kontekstissa. Oppilaat suhtautuvat uuteen koulutaloon ja taiteeseen myönteisesti, mutta pitkän aikavälin lähi- ja kouluympäristön arvostuksen kasvua ja pysyvyyttä ei voida arvioida.
Tutkielma on luonteeltaan ja menetelmiltään kehittämistutkimuksen sekä soveltavan taiteen ja taidekasvatuksen alueeseen liittyvän taideperustaisen toimintatutkimuksen pääperiaatteita noudattava. Tutkielman aineisto koostuu hankkeeseen osallistuneiden oppilaiden kirjoitelmista, opettajien ja taiteilijan strukturoiduista lomakehaastatteluista sekä taidehankintatyöryhmän muistiinpanoista ja omista havainnointiin perustuvista merkinnöistäni. Aineisto on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin, jonka kautta tutkin monimuotoisesta tutkimusaineistosta esiin nousseita merkityksiä suhteessa taidehankkeeseen. Teoreettisena näkökulmana tutkielmassa ovat osallisuus ja yhteistoiminnallisuus.
Tutkielmani tulosten perusteella sekä oppilaat että opettajat ja taiteilija kokevat tämän mallin mukaisen osallistavan taidehankintamallin toimivana tapana toteuttaa taidehankinta koulun kontekstissa. Oppilaat suhtautuvat uuteen koulutaloon ja taiteeseen myönteisesti, mutta pitkän aikavälin lähi- ja kouluympäristön arvostuksen kasvua ja pysyvyyttä ei voida arvioida.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]