360° VR-elokuvan affektiiviset kokemukset : tapaustutkimus kolmesta teoksesta: Ká, Help ja Blade Runner 2049 -Replicant Pursuit
Maaninka, Nina (2023)
Maaninka, Nina
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062658141
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062658141
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuus on elävän kuvan mediamuoto, joka muuttaa perinteisen elokuvan tekemisen, esittämisen ja kokemisen tapaa. Katsojan roolin muutos passiivisesta yleisöstä keskelle tapahtumien näyttämöä tuottaa vahvemman osallistavan elämyksen, mikä luo edellytyksiä uudenlaisille affektiivisille kokemuksille elokuvan katsomisessa. Tutkin tässä pro gradussani fenomenologisia ja fenomenografisia tutkimusmenetelmiä soveltaen aineistoni kolmen 360° VR-elokuvateoksen katselussa syntyviä kokemuksia. Pohdin kokemuksia uusmaterialistisen taiteentutkimuksen affektiteorian viitekehyksessä.
Tutkimustuloksena löysin kolmenlaisia kokemuksia, jotka tuottivat eriasteisia affektiivisia ilmentymiä. Immersio on yksi VR-teknologiaan liitetty ennalta odotettava kokemus, jonka muodostumiseen vaikuttavat useat tekijät. Immersio tuloksissani sitoutti teokseen ja tuotti vahvemman läsnäolon kokemuksen. Tulkitsen immersion eräänlaiseksi affektiiviseksi ilmentymäksi. Katsekontakti VR-teoksessa näyttelijöiden kanssa tuotti uudenlaisia katsomisen kokemuksia elokuvassa; nähdyksi tulemisen tuottaman itsereflektion ja tunteen peilauksen, sekä itsetietoisuuden myötä muotoutuneen roolin teoksessa. Perinteisemmät keinot, jotka ovat tuttuja huvipuistolaitteista, tuottivat vahvoja vaistomaisia ruumiillisia reaktioita ja kokemuksia, jotka syntyivät liikkeen, syvyysvaikutelman ja liian lähelle henkilökohtaista reviiriä tulevien objektien tuottamasta illuusiosta.
Kokemusten affektiivisuus ilmeni henkilökohtaisessa tilassa mielen ja kehon kiertävänä tunnekokemuksena ja eri kestoisina viipyilevänä kiinnittymisenä teknisaffektiiviseen virtuaaliseen maailmaan. Teknologia on materiaalisena välittäjänä ja materiaa tuottavana läsnä oleva.
Tutkimustuloksena löysin kolmenlaisia kokemuksia, jotka tuottivat eriasteisia affektiivisia ilmentymiä. Immersio on yksi VR-teknologiaan liitetty ennalta odotettava kokemus, jonka muodostumiseen vaikuttavat useat tekijät. Immersio tuloksissani sitoutti teokseen ja tuotti vahvemman läsnäolon kokemuksen. Tulkitsen immersion eräänlaiseksi affektiiviseksi ilmentymäksi. Katsekontakti VR-teoksessa näyttelijöiden kanssa tuotti uudenlaisia katsomisen kokemuksia elokuvassa; nähdyksi tulemisen tuottaman itsereflektion ja tunteen peilauksen, sekä itsetietoisuuden myötä muotoutuneen roolin teoksessa. Perinteisemmät keinot, jotka ovat tuttuja huvipuistolaitteista, tuottivat vahvoja vaistomaisia ruumiillisia reaktioita ja kokemuksia, jotka syntyivät liikkeen, syvyysvaikutelman ja liian lähelle henkilökohtaista reviiriä tulevien objektien tuottamasta illuusiosta.
Kokemusten affektiivisuus ilmeni henkilökohtaisessa tilassa mielen ja kehon kiertävänä tunnekokemuksena ja eri kestoisina viipyilevänä kiinnittymisenä teknisaffektiiviseen virtuaaliseen maailmaan. Teknologia on materiaalisena välittäjänä ja materiaa tuottavana läsnä oleva.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]