Inkluusion diskurssit uutismediassa
Mikkola, Tia-Sofia (2023)
Mikkola, Tia-Sofia
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062659302
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062659302
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten inkluusiota representoidaan uutismedioiden verkkosivustoilla julkaistuissa mediateksteissä. Tavoitteena on selvittää millaista kuvaa uutisointi rakentaa inkluusiosta, sekä selvittää onko eri uutismedioiden tavoissa käsitellä inkluusiota eroavaisuuksia. Tutkimusaineisto koostuu mediateksteistä, jotka käsittelevät inkluusiota suomalaisen peruskoulun kontekstissa. Mediatekstit on julkaistu 1.1.2014-31.12.2021 välisenä aikana.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnetään diskurssintutkimuksen menetelmiä. Tutkimusaineistoon valitut mediatekstit on julkaistu Helsingin Sanomien, Ylen, MTV:n sekä Ilta-Sanomien verkkosivuilla. Tutkimusaineistossa on mukana 69 mediatekstiä. Aineiston analyysi on toteutettu diskurssianalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tulosten mukaan mediateksteistä nousee esille viisi keskeistä diskurssia, jotka ovat negatiivisuuden, positiivisuuden, tuen, resurssien ja kehityksen diskurssit. Diskurssien esiintyvyydessä ei ole merkittäviä eroja eri uutismedioiden välillä lukuun ottamatta kehityksen diskurssin puuttumista MTV:n mediateksteistä. Tulosten perusteella inkluusioon liittyy paljon kielteisiä kokemuksia ja sen toteutumiseen liittyy paljon ongelmia. Negatiivisuuden, resurssien ja tuen diskurssit esiintyvät aineistossa usein yhdessä, sillä inkluusion ongelmiin esitetään syyksi erityisesti puutteita resursseissa ja tuessa. Ongelmista huolimatta inkluusion perusajatus hyväksytään yleisesti hyvänä. Inkluusion toteutuksessa nähdään olevan paljon kehitettävää, mutta inkluusion periaatetta pidetään kuitenkin kehittämisen arvoisena.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnetään diskurssintutkimuksen menetelmiä. Tutkimusaineistoon valitut mediatekstit on julkaistu Helsingin Sanomien, Ylen, MTV:n sekä Ilta-Sanomien verkkosivuilla. Tutkimusaineistossa on mukana 69 mediatekstiä. Aineiston analyysi on toteutettu diskurssianalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tulosten mukaan mediateksteistä nousee esille viisi keskeistä diskurssia, jotka ovat negatiivisuuden, positiivisuuden, tuen, resurssien ja kehityksen diskurssit. Diskurssien esiintyvyydessä ei ole merkittäviä eroja eri uutismedioiden välillä lukuun ottamatta kehityksen diskurssin puuttumista MTV:n mediateksteistä. Tulosten perusteella inkluusioon liittyy paljon kielteisiä kokemuksia ja sen toteutumiseen liittyy paljon ongelmia. Negatiivisuuden, resurssien ja tuen diskurssit esiintyvät aineistossa usein yhdessä, sillä inkluusion ongelmiin esitetään syyksi erityisesti puutteita resursseissa ja tuessa. Ongelmista huolimatta inkluusion perusajatus hyväksytään yleisesti hyvänä. Inkluusion toteutuksessa nähdään olevan paljon kehitettävää, mutta inkluusion periaatetta pidetään kuitenkin kehittämisen arvoisena.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]