Palautekulttuuri johdon ja työntekijöiden näkökulmasta rakennusalan nuoressa ja nopeasti kasvavassa yrityksessä
Savela, Joakim (2023)
Savela, Joakim
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062865676
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062865676
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee johdon ja työntekijöiden näkökulmia palautekulttuuriin nuoressa ja nopeasti kasvavassa rakennusalan yrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen: millaisena johto ja työntekijät kokevat palautekulttuurin nuoressa ja nopeasti kasvavassa rakennusalan yrityksessä?
Analyysimenetelmänä tutkimuksessa oli teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu palautekulttuurin eri osa-alueita sisältävän FES-asteikon pohjalta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja vastauksia kyselyyn tuli 28 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset esitetään kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa kyselylomakkeen avoimet vastaukset tuodaan esille niputettuina. Toisessa osassa koko muu aineisto esitetään kuuden keskeisen tutkimuksen tuloksen pohjalta. Nämä tulokset ovat 1. palaute ja sen esitystapa koetaan uskottavana, 2. palautetta saadaan, mutta sitä voisi olla enemmän, 3. kynnys palautteen antamiselle koetaan matalana, 4. kokemukset palautteen antamisen tavoista vaihtelevat suuresti, 5. ilmapiiri palautteen antamiseen koetaan osittain rohkaisevaksi ja 6. palaute koetaan hyödylliseksi ja sitä hyödynnetään. Tulosten perusteella hyvää palautekulttuuria on jo kerennyt muodostua nuoressa ja nopeasti kasvavassa rakennusalan yrityksessä. Kuitenkin monilla palautekulttuurin osa-alueilla on vielä parannettavaa. Tulosten perusteella nopeasti kasvavien rakennusalan yritysten palautekulttuuria, erityisesti työntekijöiden näkökulmasta, olisi syytä tutkia vielä tarkemmin ja mittavammin.
Analyysimenetelmänä tutkimuksessa oli teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu palautekulttuurin eri osa-alueita sisältävän FES-asteikon pohjalta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja vastauksia kyselyyn tuli 28 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset esitetään kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa kyselylomakkeen avoimet vastaukset tuodaan esille niputettuina. Toisessa osassa koko muu aineisto esitetään kuuden keskeisen tutkimuksen tuloksen pohjalta. Nämä tulokset ovat 1. palaute ja sen esitystapa koetaan uskottavana, 2. palautetta saadaan, mutta sitä voisi olla enemmän, 3. kynnys palautteen antamiselle koetaan matalana, 4. kokemukset palautteen antamisen tavoista vaihtelevat suuresti, 5. ilmapiiri palautteen antamiseen koetaan osittain rohkaisevaksi ja 6. palaute koetaan hyödylliseksi ja sitä hyödynnetään. Tulosten perusteella hyvää palautekulttuuria on jo kerennyt muodostua nuoressa ja nopeasti kasvavassa rakennusalan yrityksessä. Kuitenkin monilla palautekulttuurin osa-alueilla on vielä parannettavaa. Tulosten perusteella nopeasti kasvavien rakennusalan yritysten palautekulttuuria, erityisesti työntekijöiden näkökulmasta, olisi syytä tutkia vielä tarkemmin ja mittavammin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]