”Oikeesti vastuullinen brändi” : tapaustutkimus brändiheimojen kehittämisen edellytyksistä
Laatikainen, Sami (2023)
Laatikainen, Sami
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080292938
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080292938
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on tehty yhteistyössä Pure Waste yrityksen kanssa, jonka intresseissä oli selvittää, olisiko yritykselle mahdollista rakentaa oma kuluttajayhteisö tai heimo, joka toimiessaan voisi luoda arvoa ja hyötyä niin asiakkaille, kuin yrityksellekin. Tutkimuksessa luodaan myös yleistä kuvaa kiertotalousyrityksen asiakkaiden kulutuskäyttäytymisestä peilaillen sitä teoriaan postmodernista kuluttajasta. Tutkimuskysymykset on rajattu käsittelemään brändiheimoja ja uudenlaista kuluttamista vastuullisuuden kontekstissa.
Tutkimus on toteutettu hyödyntämällä laadullista tutkimusotetta. Aineisto on kerätty yhteisestä tapaamisesta yrityksen edustajien kanssa sekä teemahaastattelujen avulla, joilla kerrytettiin ymmärrystä Pure Wasten asiakkaiden näkemyksiä yhteisöllisyydestä ja yleisesti kuluttamisesta. Tutkimusmenetelmänä on tapaustutkimus ja aineiston analyysissa on hyödynnetty sisällönanalyysia.
Tutkimuksesta selvisi, että vastuullinen suomalainen kuluttaja vastaa monella tapaa kuvausta post-kuluttajasta, joka ei alistu markkinoinnin uhriksi, vaan on kriittinen sekä aktiivinen toimija ja tiedostaa markkinoijien vaikutusyritykset. Vaikka vastuulliset suomalaiset kuluttajat eivät etsi yhteisöllisyyden kokemuksia muiden brändin kannattajien kanssa, kuluttajat ovat valmiita tuomaan vuorovaikutuksen brändien kanssa uudelle tasolle niin tuotekehityksen, kuin henkilökohtaisemman viestinnänkin suhteen, jos brändi täyttää sille annetut kriteerit mm. vastuullisuuden ja arvomaailmansa puolesta.
Tutkimus on toteutettu hyödyntämällä laadullista tutkimusotetta. Aineisto on kerätty yhteisestä tapaamisesta yrityksen edustajien kanssa sekä teemahaastattelujen avulla, joilla kerrytettiin ymmärrystä Pure Wasten asiakkaiden näkemyksiä yhteisöllisyydestä ja yleisesti kuluttamisesta. Tutkimusmenetelmänä on tapaustutkimus ja aineiston analyysissa on hyödynnetty sisällönanalyysia.
Tutkimuksesta selvisi, että vastuullinen suomalainen kuluttaja vastaa monella tapaa kuvausta post-kuluttajasta, joka ei alistu markkinoinnin uhriksi, vaan on kriittinen sekä aktiivinen toimija ja tiedostaa markkinoijien vaikutusyritykset. Vaikka vastuulliset suomalaiset kuluttajat eivät etsi yhteisöllisyyden kokemuksia muiden brändin kannattajien kanssa, kuluttajat ovat valmiita tuomaan vuorovaikutuksen brändien kanssa uudelle tasolle niin tuotekehityksen, kuin henkilökohtaisemman viestinnänkin suhteen, jos brändi täyttää sille annetut kriteerit mm. vastuullisuuden ja arvomaailmansa puolesta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]