Korkeakouluopettajien itsensä johtamisen kokemukset hybridityössä
Feodoroff, Mona (2023)
Feodoroff, Mona
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080393069
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080393069
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata korkeakouluopettajien kokemuksia ja kehittämisehdotuksia itsensä johtamisesta hybridityön aikana. Tutkielman tavoitteena on tuottaa korkeakouluopettajien kokemuksellista tietoa ja kehittämisehdotuksia itsensä johtamisesta hybridityössä. Tutkielman tehtävinä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Millaisia kokemuksia korkeakouluopettajilla on itsensä johtamisesta hybridityössä? Millaisia kehittämisehdotuksia korkeakouluopettajilla on itsensä johtamiseen hybridityössä? Tätä korkeakouluopettajien kokemuksellista tietoa voidaan hyödyntää suunniteltaessa, toteutettaessa ja kehitettäessä korkeakoulujen opettajien itsensä johtamista hybridityössä.
Tutkielman tietoperusta muodostuu korkeakouluopettajuudesta, hybridityöstä ja itsensä johtamisesta. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu kuuden korkeakouluopettajan teemahaastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Korkeakouluopettajien kokemuksista ja kehittämisehdotuksista muodostui seuraavat viisi pääluokkaa, jotka ovat opettajan omien arvojen mukainen toiminta, opettajan oman osaamisen kehittäminen, opettajan ajanhallinta, opettajan hyvinvointi sekä vuorovaikuttaminen ja kommunikaatio verkko-opetuksessa.
Tutkielman tulosten mukaan voidaan todeta, että työelämässä tapahtunut muutos hybridityön tekemiseen siirtymisestä on yhteydessä korkeakouluopettajien itsensä johtamiseen niin sitä vahvistaen kuin sitä heikentäen. Hybridityö on tutkielman tulosten mukaan vahvistanut korkeakouluopettajien työtä suhteessa opettajien omien arvojen mukaiseen toimintaan. Hybridityö on myös vaikuttanut korkeakouluopettajien hyvinvointikokemuksiin kahtiajakoisesti, jonka lisäksi se on muuttanut opettajan osaamisen vaatimuksia ja opetustapoja. Korkeakouluopettajien kehittämisehdotukset itsensä johtamisesta hybridityössä painottuivat sosiaalisen hyvinvoinnin kehittämiseen. Tuloksilla on hyödynnettävyyttä esimerkiksi opettajan työtä tekeville sekä kouluorganisaatioille, jotka luovat ja suunnittelevat hybridityötä ja sen kehittämistä. Tulosten avulla on mahdollista laajentaa ymmärrystä korkeakouluopettajan työstä hybridityössä ja sen edellyttämistä vaatimuksista.
Tutkielman tietoperusta muodostuu korkeakouluopettajuudesta, hybridityöstä ja itsensä johtamisesta. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu kuuden korkeakouluopettajan teemahaastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Korkeakouluopettajien kokemuksista ja kehittämisehdotuksista muodostui seuraavat viisi pääluokkaa, jotka ovat opettajan omien arvojen mukainen toiminta, opettajan oman osaamisen kehittäminen, opettajan ajanhallinta, opettajan hyvinvointi sekä vuorovaikuttaminen ja kommunikaatio verkko-opetuksessa.
Tutkielman tulosten mukaan voidaan todeta, että työelämässä tapahtunut muutos hybridityön tekemiseen siirtymisestä on yhteydessä korkeakouluopettajien itsensä johtamiseen niin sitä vahvistaen kuin sitä heikentäen. Hybridityö on tutkielman tulosten mukaan vahvistanut korkeakouluopettajien työtä suhteessa opettajien omien arvojen mukaiseen toimintaan. Hybridityö on myös vaikuttanut korkeakouluopettajien hyvinvointikokemuksiin kahtiajakoisesti, jonka lisäksi se on muuttanut opettajan osaamisen vaatimuksia ja opetustapoja. Korkeakouluopettajien kehittämisehdotukset itsensä johtamisesta hybridityössä painottuivat sosiaalisen hyvinvoinnin kehittämiseen. Tuloksilla on hyödynnettävyyttä esimerkiksi opettajan työtä tekeville sekä kouluorganisaatioille, jotka luovat ja suunnittelevat hybridityötä ja sen kehittämistä. Tulosten avulla on mahdollista laajentaa ymmärrystä korkeakouluopettajan työstä hybridityössä ja sen edellyttämistä vaatimuksista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4403]