Varhaiskasvatuksen esiopettajien kokemuksia muunkielisten esioppilaiden opettamisesta Kalajoella ja Raahessa
Löf-Pentinpuro, Hannamari (2023)
Löf-Pentinpuro, Hannamari
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080894200
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023080894200
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan esiopettajien kokemuksia liittyen muunkielisten oppilaiden opettamiseen ja heidän perheidensä kanssa tehtävään yhteistyöhön. Näiden lisäksi opettajat kertovat näkemyksiään siitä, miten opettajuus muuttuu, kun opetusryhmään tulee muunkielisiä, ja millainen opettaja on heidän mielestään sopiva opettamaan muunkielisiä oppilaita.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa keskitytään kunnallisessa varhaiskasvatuksessa toimivien esiopettajien kokemuksiin. Tutkimusryhmä koostuu viidestätoista Kalajoella ja Raahessa toimivasta esiopettajasta, joiden opetusryhmissä on ollut muunkielisiä oppilaita lukuvuonna 2020-2021. Tutkimuksen aineisto on kerätty lomakekyselyn ja teemahaastattelun avulla. Aineistoa on analysoitu laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen, aineistolähtöisesti ja teemoitellen.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat kokevat opetuksen muuttuvan, kun opetusryhmään tulee muunkielisiä oppilaita. Muutoksia näkyy niin opettamisessa, työn määrässä ja kuormittavuudessa, resurssien tarpeessa kuin huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Opettajien kokemus omista taidoista opettaa muunkielisiä oppilaita näyttäytyy tutkimuksessa epävarmuutena. Opettajat kokevat tarvitsevansa enemmän tukea ja koulutusta työhönsä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa keskitytään kunnallisessa varhaiskasvatuksessa toimivien esiopettajien kokemuksiin. Tutkimusryhmä koostuu viidestätoista Kalajoella ja Raahessa toimivasta esiopettajasta, joiden opetusryhmissä on ollut muunkielisiä oppilaita lukuvuonna 2020-2021. Tutkimuksen aineisto on kerätty lomakekyselyn ja teemahaastattelun avulla. Aineistoa on analysoitu laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen, aineistolähtöisesti ja teemoitellen.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat kokevat opetuksen muuttuvan, kun opetusryhmään tulee muunkielisiä oppilaita. Muutoksia näkyy niin opettamisessa, työn määrässä ja kuormittavuudessa, resurssien tarpeessa kuin huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Opettajien kokemus omista taidoista opettaa muunkielisiä oppilaita näyttäytyy tutkimuksessa epävarmuutena. Opettajat kokevat tarvitsevansa enemmän tukea ja koulutusta työhönsä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]