Musiikin kokeminen pienillä musiikkifestivaaleilla : matka festivaalikävijöiden musiikkikokemuksiin
Manner, Lotta (2023-06-27)
Manner, Lotta
Lapin yliopisto
27.06.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062761065
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062761065
Tiivistelmä
Tapahtumamatkailu on matkailua, jonka tarkoituksena on osallistuminen johonkin tapahtumaan. Tapahtumamatkailu on vakiinnuttanut paikkansa osana matkailututkimuksen kenttää tutkimuksessa sekä osana matkailuyritysten markkinointi- ja kehityssuunnitelmia. Tapahtumamatkailun käsitteen avulla musiikkifestivaalit on mahdollista liittää osaksi matkailua.
Tapahtumamatkailua koskeva aikaisempi tutkimus jakautuu useisiin tutkimuslinjoihin. Tutkimuksissa korostuvat tapahtumien taloudelliset vaikutukset sekä erilaiset osallistumismotivaatioon liittyvät tekijät. Tutkimukseni yleisenä tavoitteena on tuoda pienimuotoiset musiikkifestivaalit osaksi tapahtumamatkailua koskevaa keskustelua ja lisätä tietoa musiikkikokemuksista pienten musiikkifestivaalien kontekstissa.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys perustuu Gabrielssonin ja Lindströmin (2003) teoriaan vahvoista musiikkiin liittyvistä kokemuksista (Strong Experiences related to Music). Kyseessä on laaja, kattava ja yksityiskohtainen kuvaus elementeistä, jotka vaikuttavat musiikkikokemuksiin. Tutkimuskohteenani ovat festivaalikävijöiden musiikkikokemukset pieniltä musiikkifestivaaleilta. Tutkimukseni päätutkimuskysymys on: Miten vahva musiikkikokemus rakentuu pienillä musiikkifestivaaleilla? Osatutkimuskysymyksiäni ovat: Millaisia musiikkikokemuksia festivaalikävijä kokee pienen musiikkifestivaalin aikana? Miten festivaaliympäristö ja festivaalialue vaikuttavat musiikkikokemukseen? Miten musiikkifestivaalin pieni koko vaikuttaa musiikkikokemukseen?
Tutkimusaineistoni koostui kuudesta tekemästäni ja litteroimastani teemahaastattelusta, jotka suoritin helmi-maaliskuussa 2023 Teams-sovelluksen avulla. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluita. Analysoin aineistoni teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimukseni toteutettiin laadullisesti.
Tutkimustulosteni mukaan musiikkikokemus on kehollinen ja henkilökohtainen kokemus, johon vaikuttavat festivaaliympäristö, festivaalialue, festivaalikävijöiden välinen vuorovaikutus sekä festivaalikävijän ja esiintyjän välinen vuorovaikutus. Pienten musiikkifestivaalien erityispiirteitä ovat samankaltaisuuden kokemus festivaalikävijöiden keskuudessa sekä yhteisöllisyys. Tutkimustuloksia voi hyödyntää festivaalijärjestäjien toimesta kehitettäessä turvallista ja yhdenvertaista musiikkifestivaalia kasvattaen samalla alueen matkailijamääriä tai matkailusesongin kestoa.
Tapahtumamatkailua koskeva aikaisempi tutkimus jakautuu useisiin tutkimuslinjoihin. Tutkimuksissa korostuvat tapahtumien taloudelliset vaikutukset sekä erilaiset osallistumismotivaatioon liittyvät tekijät. Tutkimukseni yleisenä tavoitteena on tuoda pienimuotoiset musiikkifestivaalit osaksi tapahtumamatkailua koskevaa keskustelua ja lisätä tietoa musiikkikokemuksista pienten musiikkifestivaalien kontekstissa.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys perustuu Gabrielssonin ja Lindströmin (2003) teoriaan vahvoista musiikkiin liittyvistä kokemuksista (Strong Experiences related to Music). Kyseessä on laaja, kattava ja yksityiskohtainen kuvaus elementeistä, jotka vaikuttavat musiikkikokemuksiin. Tutkimuskohteenani ovat festivaalikävijöiden musiikkikokemukset pieniltä musiikkifestivaaleilta. Tutkimukseni päätutkimuskysymys on: Miten vahva musiikkikokemus rakentuu pienillä musiikkifestivaaleilla? Osatutkimuskysymyksiäni ovat: Millaisia musiikkikokemuksia festivaalikävijä kokee pienen musiikkifestivaalin aikana? Miten festivaaliympäristö ja festivaalialue vaikuttavat musiikkikokemukseen? Miten musiikkifestivaalin pieni koko vaikuttaa musiikkikokemukseen?
Tutkimusaineistoni koostui kuudesta tekemästäni ja litteroimastani teemahaastattelusta, jotka suoritin helmi-maaliskuussa 2023 Teams-sovelluksen avulla. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluita. Analysoin aineistoni teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimukseni toteutettiin laadullisesti.
Tutkimustulosteni mukaan musiikkikokemus on kehollinen ja henkilökohtainen kokemus, johon vaikuttavat festivaaliympäristö, festivaalialue, festivaalikävijöiden välinen vuorovaikutus sekä festivaalikävijän ja esiintyjän välinen vuorovaikutus. Pienten musiikkifestivaalien erityispiirteitä ovat samankaltaisuuden kokemus festivaalikävijöiden keskuudessa sekä yhteisöllisyys. Tutkimustuloksia voi hyödyntää festivaalijärjestäjien toimesta kehitettäessä turvallista ja yhdenvertaista musiikkifestivaalia kasvattaen samalla alueen matkailijamääriä tai matkailusesongin kestoa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]