Muotoilijan tarina palvelumuotoilun mahdollisuuksista matkailun mikroyrityksissä
Ikonen, Kirsti (2023)
Ikonen, Kirsti
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230913125219
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230913125219
Tiivistelmä
Tämä on pro-gradu tutkimus, jonka kontekstina ovat matkailun mikroyrittäjät ja kehittämiskohteena yrittäjien liiketoiminta. Näiden kautta tutkimuksessa tarkastellaan tutkimusilmiötä, eli palvelumuotoilua. Suomalaisista yrityksistä yli 93 % on mikroyrityksiä ja luku on vielä suurempi, jos toiminta rajattaisiin vain matkailuun. Matkailuala on todella palveluintensiivinen ja se tarvitsee kompleksisen luonteensa vuoksi palvelumuotoilun tapaista holistista otetta, jotta matkailupalvelusta saataisiin globaalisti kilpailukykyistä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys lähestyy muotoilutekemistä palvelumuotoilun näkökulmasta ja rajautuu muotoilusprintteihin. Tutkimuksessa tehtiin muotoilusprintit kolmen matkailun mikroyrittäjän kanssa. Tutkimuksessa muotoilusprintti on vain tutkimuksellinen väline, jolla voidaan synnyttää muotoilijan ja yrittäjien kanssa yhteinen muotoilunarratiivi. Tämä narratiivi, ylä- ja alamäkineen, on tutkimuksen todellinen kohde, jonka kautta tutkimuksessa voidaan selvittää yrittäjien haasteita ja tarpeita palvelumuotoiluprosessissa. Tutkimuksen tarkoitus on lisätä ymmärrystä palvelumuotoilusta mikroyrittäjien kontekstissa.
Tutkimus nojaa pragmaattiseen muotoilututkimukseen ja toimintatutkimukseen. Aineiston keräämiseen on käytetty autoetnografiaa ja reflektiivisiä keskusteluita. Narratiivinen analyysi tuottaa aineistosta yrittäjien ylidramatisoidut draamankaaret, joiden onnistumisten ja haasteiden merkityksiä avataan autoetnografisessa tarinassa: muotoilijan matkassa.
Tutkimuksen tuloksessa, autoetnografisessa tarinassa, nousee esille kolme keskeistä haastetta; ajanpuute, yrittäjien erilaiset taustat ja tiimin pienuus. Näistä haasteista kumpusi erilaisia tarpeita, jotka esitetään tutkimuksen lopussa mikroyrittäjien ja muotoilijoiden muistilistana. Mielenkiintoisimmat tarpeet liittyivät etenkin tiimin kokoamiseen, asiantuntijoiden näkemysten tarpeeseen, prototyypin jatkokäytön haasteisiin, sekä muotoilijan roolin korostumiseen. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että muotoilu on mahdollista myös matkailun mikroyrityksissä, mutta muotoiluun on kiinnitettävä erityistä huomiota. Muotoilun keskeinen ajattelutapa, yhteissuunnittelu, on erityisen haastavaa mikroyrityksissä. Muotoilijan on kiinnitettävä huomiota tiimin rakentamiseen ja toiminnan muotoiluun niin, että osallistujien vähyys ei vaikuta lopputulokseen. Myös muotoilija itse joutuu muuttamaan toimintaansa mikroyritysten kontekstissa eri tavalla, kuin mitä isommissa projekteissa mahdollisesti tekisi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys lähestyy muotoilutekemistä palvelumuotoilun näkökulmasta ja rajautuu muotoilusprintteihin. Tutkimuksessa tehtiin muotoilusprintit kolmen matkailun mikroyrittäjän kanssa. Tutkimuksessa muotoilusprintti on vain tutkimuksellinen väline, jolla voidaan synnyttää muotoilijan ja yrittäjien kanssa yhteinen muotoilunarratiivi. Tämä narratiivi, ylä- ja alamäkineen, on tutkimuksen todellinen kohde, jonka kautta tutkimuksessa voidaan selvittää yrittäjien haasteita ja tarpeita palvelumuotoiluprosessissa. Tutkimuksen tarkoitus on lisätä ymmärrystä palvelumuotoilusta mikroyrittäjien kontekstissa.
Tutkimus nojaa pragmaattiseen muotoilututkimukseen ja toimintatutkimukseen. Aineiston keräämiseen on käytetty autoetnografiaa ja reflektiivisiä keskusteluita. Narratiivinen analyysi tuottaa aineistosta yrittäjien ylidramatisoidut draamankaaret, joiden onnistumisten ja haasteiden merkityksiä avataan autoetnografisessa tarinassa: muotoilijan matkassa.
Tutkimuksen tuloksessa, autoetnografisessa tarinassa, nousee esille kolme keskeistä haastetta; ajanpuute, yrittäjien erilaiset taustat ja tiimin pienuus. Näistä haasteista kumpusi erilaisia tarpeita, jotka esitetään tutkimuksen lopussa mikroyrittäjien ja muotoilijoiden muistilistana. Mielenkiintoisimmat tarpeet liittyivät etenkin tiimin kokoamiseen, asiantuntijoiden näkemysten tarpeeseen, prototyypin jatkokäytön haasteisiin, sekä muotoilijan roolin korostumiseen. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että muotoilu on mahdollista myös matkailun mikroyrityksissä, mutta muotoiluun on kiinnitettävä erityistä huomiota. Muotoilun keskeinen ajattelutapa, yhteissuunnittelu, on erityisen haastavaa mikroyrityksissä. Muotoilijan on kiinnitettävä huomiota tiimin rakentamiseen ja toiminnan muotoiluun niin, että osallistujien vähyys ei vaikuta lopputulokseen. Myös muotoilija itse joutuu muuttamaan toimintaansa mikroyritysten kontekstissa eri tavalla, kuin mitä isommissa projekteissa mahdollisesti tekisi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]