Opiskelijapolkua muotoillen : tutkintoon johtavan ammattikorkeakoulutuksen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Väyrynen, Outi (2023)
Väyrynen, Outi
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230913125221
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230913125221
Tiivistelmä
Tämä tutkielma lähti liikkeelle ammattikorkeakoulutuksen muutoksista digitalisoituvassa Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogi (AMK) koulutuksen opiskeluympäristössä. Kiinnostuin opiskelijakokemuksesta verkko-oppimisympäristössä millaisia mahdollisuuksia, haasteita ja kehittämisen mahdollisuuksia opiskelijakokemuksen tarkastelu palvelumuotoilun metodein toisi esille. Tutkielma käsitteli muotoilua ja erityisesti palvelumuotoilua, miten innovaatiokehys ”tuplatimanttia” voitaisiin soveltaa opiskelijakokemukseen perustuvan tutkielman prosessissa. Toimintatutkimuksen tutkimustehtävänä oli hakea ymmärrystä ja vastauksia, miten opiskelijakokemus muotoutuu tutkintoon johtavassa monimuoto- ja verkkokoulutuksessa sekä miten opiskelijapolkua voisi kehittää palvelumuotoilun avulla.
Toimintatutkimuksessa keräsin aineistoa tutkimustehtävään vastaamiseksi opiskelijoiden haastatteluilla, jotka toteutin teemahaastatteluna, tarkoituksenani vahvistaa keskustelua strukturoidun haastattelun sijaan. Haastattelujen keskustelut perustuivat teemoihin, jotka käsittelivät opiskelijoiden odotuksia, kokemuksia sekä mahdollisuuksia yhteisöpedagogi (AMK) monimuoto- ja verkkokoulutuksessa. Yhteiskehittämiseen pohjautuvassa työpajassa aineisto kuvasi kokemuksia koulutuksen eri vaiheiden palvelutuokioista. Aineistojen sisällönanalyysiin pohjautuen muotoilin visuaalisen opiskelijapolun, joka kuvaa vaiheistettuna keskeisiksi koettuja palvelutuokioita koulutuksen etsintä vaiheesta keskivaiheeseen.
Toimintatutkimuksen tuloksena esille tulivat monimuoto- ja verkkotutkinnossa opiskelijakokemukseen vaikuttaneet organisaatiolähtöiset tekijät; a) viestintä ja viestinnän laatu, b) tuki ja ohjaus, c) verkko-oppimisympäristöt ja niiden yhteisöt ja käytänteet, d) opiskelijalähtöisyys ja koulutuksen opintojaksojen rytmitys. Palvelumuotoilun soveltamisen vahvuus oli visualisointi ja kehittämiskohteiden näkyväksi tekeminen. Yhteiskehittäminen ja palvelumuotoilun metodien soveltaminen antoivat mahdollisuuden opiskelijalähtöiseen kehittämiseen, mutta niiden hedelmällisyys riippui sidosryhmien osallisuuden tukemisesta kehittämistoimintaan ja ajan resurssoinnista kehittämiseen ja kehittymiseen. Palvelumuotoilun innovaatiokehys ”tuplatimantti” ei ollut toimivin tämän tutkielman opiskelijakokemuksen muotoilussa sen tuotospainotteisuuden vuoksi.
Toimintatutkimuksessa keräsin aineistoa tutkimustehtävään vastaamiseksi opiskelijoiden haastatteluilla, jotka toteutin teemahaastatteluna, tarkoituksenani vahvistaa keskustelua strukturoidun haastattelun sijaan. Haastattelujen keskustelut perustuivat teemoihin, jotka käsittelivät opiskelijoiden odotuksia, kokemuksia sekä mahdollisuuksia yhteisöpedagogi (AMK) monimuoto- ja verkkokoulutuksessa. Yhteiskehittämiseen pohjautuvassa työpajassa aineisto kuvasi kokemuksia koulutuksen eri vaiheiden palvelutuokioista. Aineistojen sisällönanalyysiin pohjautuen muotoilin visuaalisen opiskelijapolun, joka kuvaa vaiheistettuna keskeisiksi koettuja palvelutuokioita koulutuksen etsintä vaiheesta keskivaiheeseen.
Toimintatutkimuksen tuloksena esille tulivat monimuoto- ja verkkotutkinnossa opiskelijakokemukseen vaikuttaneet organisaatiolähtöiset tekijät; a) viestintä ja viestinnän laatu, b) tuki ja ohjaus, c) verkko-oppimisympäristöt ja niiden yhteisöt ja käytänteet, d) opiskelijalähtöisyys ja koulutuksen opintojaksojen rytmitys. Palvelumuotoilun soveltamisen vahvuus oli visualisointi ja kehittämiskohteiden näkyväksi tekeminen. Yhteiskehittäminen ja palvelumuotoilun metodien soveltaminen antoivat mahdollisuuden opiskelijalähtöiseen kehittämiseen, mutta niiden hedelmällisyys riippui sidosryhmien osallisuuden tukemisesta kehittämistoimintaan ja ajan resurssoinnista kehittämiseen ja kehittymiseen. Palvelumuotoilun innovaatiokehys ”tuplatimantti” ei ollut toimivin tämän tutkielman opiskelijakokemuksen muotoilussa sen tuotospainotteisuuden vuoksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4503]