Rehtorien kokemuksia omasta työhyvinvoinnista
Jyvälä, Pasi (2023)
Jyvälä, Pasi
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230913125222
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230913125222
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää rehtorien kokemuksia omasta työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa tarkastellaan työhyvinvointia työn voimavaran ja vaatimuksen käsitteillä.
Tämä tutkimus on toteutettu laadullisesti fenomenografista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kyseinen tutkimusmenetelmä valikoitui, koska se pyrkii tuomaan esille tutkittavien yksilöiden subjektiivisia kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Tässä tapauksessa tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille neljän peruskoulussa olevan rehtorin yksilöllisiä käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan. Tutkimusaineisto koottiin haastattelemalla näitä neljää rehtoria puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastattelukysymykset koskivat työn voimavaroja, vaatimuksia ja työn rakenteellisia tekijöitä.
Analyysin mukaan rehtorit kokivat pääosin työhyvinvointinsa olevan hyvällä tasolla. Työstä löytyi sekä voimavaroja että vaatimuksia, mutta niiden koettiin olevan tasapainossa. Tällä tarkoitetaan sitä, että voimavarat kumosivat työn vaatimukset, jolloin rehtorit kokivat työnsä positiivisessa valossa. Työn voimavarat jakautuivat työyhteisön tukeen, koulun ulkopuoliseen tukeen ja henkilökohtaisiin tekijöihin. Työn vaatimukset jakautuivat työn kuormittavuuteen ja ajankäytön hallintaan sekä työyhteisön ja opetustoimen sisäisiin haasteisiin.
Tämä tutkimus on toteutettu laadullisesti fenomenografista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kyseinen tutkimusmenetelmä valikoitui, koska se pyrkii tuomaan esille tutkittavien yksilöiden subjektiivisia kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Tässä tapauksessa tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille neljän peruskoulussa olevan rehtorin yksilöllisiä käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan. Tutkimusaineisto koottiin haastattelemalla näitä neljää rehtoria puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastattelukysymykset koskivat työn voimavaroja, vaatimuksia ja työn rakenteellisia tekijöitä.
Analyysin mukaan rehtorit kokivat pääosin työhyvinvointinsa olevan hyvällä tasolla. Työstä löytyi sekä voimavaroja että vaatimuksia, mutta niiden koettiin olevan tasapainossa. Tällä tarkoitetaan sitä, että voimavarat kumosivat työn vaatimukset, jolloin rehtorit kokivat työnsä positiivisessa valossa. Työn voimavarat jakautuivat työyhteisön tukeen, koulun ulkopuoliseen tukeen ja henkilökohtaisiin tekijöihin. Työn vaatimukset jakautuivat työn kuormittavuuteen ja ajankäytön hallintaan sekä työyhteisön ja opetustoimen sisäisiin haasteisiin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]