Verkostoyhteistyö tukea ja monialaista palvelua tarvitsevien työnhakijoiden ohjauksessa : tapaustutkimus Eteenpäin elämässä -työvoimakoulutuksesta
Laajala, Aino (2023)
Laajala, Aino
Lapin yliopisto
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230925137360
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230925137360
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee monialaista verkostoyhteistyötä tukea ja monialaista palvelua tarvitsevien työnhakijoiden ohjauksessa. Tapausesimerkiksi valikoitui Eteenpäin elämässä -työvoimakoulutus, ja aiheen lähestymistavaksi laadullinen tapaustutkimus. Tutkimukseen osallistui Eteenpäin elämässä -työvoimakoulutuksen parissa asiakastyötä tekeviä asiantuntijoita työllisyyspalveluista sekä työvoimakoulutusta järjestävästä oppilaitoksesta. Kaksi tutkimusaineistoa kerättiin maalis-huhtikuun 2023 aikana. Päätutkimusaineisto koostui ryhmämuotoisesta teemahaastattelusta, jota täydensi kirjoitelma-aineisto.
Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita monialaisen verkostoyhteistyön toteuttamisesta kahden eri organisaation toimijoiden välillä tukea ja monialaista palvelua tarvitsevien työnhakijoiden työvoimakoulutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää monialaisen yhteistyön toimivia käytänteitä, kriittisiä vaiheita ja kehittämiskohtia. Tulosten mukaan monialaista verkostoyhteistyötä kuvattiin organisaatiorajoja ylittävänä, jossa parhaillaan asiakas on toiminnan keskiössä. Asiakkaalle avoin, kasvokkain tapahtuva vuorovaikutus oli monialaisen yhteistyön tärkeä tekijä, jolloin verkostojen, palvelujen ja roolien hahmottaminen helpottui. Tällöin asiakas ei ole toiminnan kohde vaan oman verkostonsa päätoimija, ja hän osaa kertoa omasta tilanteestaan ja ympärillä olevista työntekijöistä. Monialaisen verkoston hahmottamista pidettiin tärkeänä asiakkaan, työntekijöiden ja organisaatioiden toistensa tuntemisen näkökulmista. Verkostopalavereja pidettiin tärkeänä yhteistoimintaa lisäävinä tekijöinä, jotka auttoivat tilanteen tasalle pääsyä ja oikea-aikaista jatko-ohjausta. Ilman ajantasaista tietoa palveluista, työntekijöistä ja ajantasaisista yhteystiedoista verkoston ei nähty voivan toimia saumattomasti. Monialaisessa yhteistyössä korostettiin toisaalta oman roolin ja alueen rajausta sekä sen tuntemusta, että monessa eri roolissa toimimista samanaikaisesti tai vuorotellen. Kriittisinä vaiheina koettiin siirtymävaiheet palveluun, palvelusta pois tai palvelusta toiseen, jolloin monialaista yhteistyötä tarvittiin. Kehitettävää nähtiin monialaisen työn yhteisten tavoitteiden sopimisessa. Monialaisen yhteistyön ei koettu lisäävän erilaisten toiminnan roolien ristiriitaa, vaan sen katsottiin kuuluvan ohjaustyön ja viranomaistyön työnkuvaan ja Ohjaamo toimintaan. Monialaisessa- ja moniammatillisessa yhteistyössä oman ja toisten osaamisen tunnistamisen, oman toimialueen sekä ajantasaisten tietojen omaksumisen katsottiin vaativan jatkuvaa itsensä kehittämistä. Oman ammatillisen alueen tiedostaminen ja toisten osaamisen hyödyntäminen oli merkityksellistä oman työn hallitsemisen kannalta. Roolien ja vastuiden tunteminen ja selkiyttäminen työntekijöiden välillä sekä asiakkaalle oli tärkeää asiakkaan osallistamisessa ja luottamuksen saamisessa.
Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita monialaisen verkostoyhteistyön toteuttamisesta kahden eri organisaation toimijoiden välillä tukea ja monialaista palvelua tarvitsevien työnhakijoiden työvoimakoulutuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää monialaisen yhteistyön toimivia käytänteitä, kriittisiä vaiheita ja kehittämiskohtia. Tulosten mukaan monialaista verkostoyhteistyötä kuvattiin organisaatiorajoja ylittävänä, jossa parhaillaan asiakas on toiminnan keskiössä. Asiakkaalle avoin, kasvokkain tapahtuva vuorovaikutus oli monialaisen yhteistyön tärkeä tekijä, jolloin verkostojen, palvelujen ja roolien hahmottaminen helpottui. Tällöin asiakas ei ole toiminnan kohde vaan oman verkostonsa päätoimija, ja hän osaa kertoa omasta tilanteestaan ja ympärillä olevista työntekijöistä. Monialaisen verkoston hahmottamista pidettiin tärkeänä asiakkaan, työntekijöiden ja organisaatioiden toistensa tuntemisen näkökulmista. Verkostopalavereja pidettiin tärkeänä yhteistoimintaa lisäävinä tekijöinä, jotka auttoivat tilanteen tasalle pääsyä ja oikea-aikaista jatko-ohjausta. Ilman ajantasaista tietoa palveluista, työntekijöistä ja ajantasaisista yhteystiedoista verkoston ei nähty voivan toimia saumattomasti. Monialaisessa yhteistyössä korostettiin toisaalta oman roolin ja alueen rajausta sekä sen tuntemusta, että monessa eri roolissa toimimista samanaikaisesti tai vuorotellen. Kriittisinä vaiheina koettiin siirtymävaiheet palveluun, palvelusta pois tai palvelusta toiseen, jolloin monialaista yhteistyötä tarvittiin. Kehitettävää nähtiin monialaisen työn yhteisten tavoitteiden sopimisessa. Monialaisen yhteistyön ei koettu lisäävän erilaisten toiminnan roolien ristiriitaa, vaan sen katsottiin kuuluvan ohjaustyön ja viranomaistyön työnkuvaan ja Ohjaamo toimintaan. Monialaisessa- ja moniammatillisessa yhteistyössä oman ja toisten osaamisen tunnistamisen, oman toimialueen sekä ajantasaisten tietojen omaksumisen katsottiin vaativan jatkuvaa itsensä kehittämistä. Oman ammatillisen alueen tiedostaminen ja toisten osaamisen hyödyntäminen oli merkityksellistä oman työn hallitsemisen kannalta. Roolien ja vastuiden tunteminen ja selkiyttäminen työntekijöiden välillä sekä asiakkaalle oli tärkeää asiakkaan osallistamisessa ja luottamuksen saamisessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]