”Paremman huomisen tekijöille” : ilmastotoimijuus lasten ja nuorten tietokirjallisuudessa
Patjas, Camilla (2023)
Patjas, Camilla
Lapin yliopisto
2023
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231002138437
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231002138437
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmassani tarkastelen ilmastotoimijuuden rakentumista lapsille ja nuorille suunnatuissa tietokirjoissa ilmastonmuutoksesta. Tutkielma on toteutettu ympäristö- ja ilmastokasvatuksen viitekehyksessä. Aineistona käytän viittä suomeksi julkaistua peruskouluikäisille suunnattua tietokirjaa ilmastonmuutoksesta ja kestävästä kehityksestä. Kirjojen analyysissä niiden sisältöä on kohdeltu tekstinä laajan tekstikäsityksen mukaisesti. Aineistoa on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä, hyödyntäen sen teoriaohjaavassa osassa Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallia ja siitä johdettua analyysityökalua. Analyysissä on hyödynnetty myös toimijuuden modaliteetteja ja osallisuuden teorioita.
Tutkielman tulosten perusteella lasten ja nuorten tietokirjoissa toteutuu melko kokonaisvaltainen ilmastokasvatus, mutta sisältöalueissa on painotuksia kirjan näkökulman ja oletetun kohderyhmän iän mukaisesti. Ilmastotoimijuus rakentuu näiden ilmastokasvatuksen osa-alueiden, toimijuuden ja osallisuuden yhteistyönä. Ilmastonmuutos on kirjoissa toimijuuden rakentumisen pakottava voima, joka saa aikaan ekologisen identiteetin ja arvojen muutoksia. Aikuiset toimivat kirjoissa lasten toimijuuden mahdollistajina ja estäjinä. Tulokset erittelevät myös lasten saamia konkreettisia ilmastotoimijuuden mahdollisuuksia ja sitä, millä osallisuuden tasoilla toimijuus toteutuu.
Tutkielmallani osallistun ajankohtaiseen keskusteluun ilmastokriisistä, pyrkien lisäämään ymmärrystä lasten ja nuorten ilmastotoimijuudesta. Tutkielmalla olen pyrkinyt myös tuottamaan tietoa lasten ja nuorten tietokirjojen käytettävyydestä ilmastokasvatuksen välineenä.
Tutkielman tulosten perusteella lasten ja nuorten tietokirjoissa toteutuu melko kokonaisvaltainen ilmastokasvatus, mutta sisältöalueissa on painotuksia kirjan näkökulman ja oletetun kohderyhmän iän mukaisesti. Ilmastotoimijuus rakentuu näiden ilmastokasvatuksen osa-alueiden, toimijuuden ja osallisuuden yhteistyönä. Ilmastonmuutos on kirjoissa toimijuuden rakentumisen pakottava voima, joka saa aikaan ekologisen identiteetin ja arvojen muutoksia. Aikuiset toimivat kirjoissa lasten toimijuuden mahdollistajina ja estäjinä. Tulokset erittelevät myös lasten saamia konkreettisia ilmastotoimijuuden mahdollisuuksia ja sitä, millä osallisuuden tasoilla toimijuus toteutuu.
Tutkielmallani osallistun ajankohtaiseen keskusteluun ilmastokriisistä, pyrkien lisäämään ymmärrystä lasten ja nuorten ilmastotoimijuudesta. Tutkielmalla olen pyrkinyt myös tuottamaan tietoa lasten ja nuorten tietokirjojen käytettävyydestä ilmastokasvatuksen välineenä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4371]